2001 óta nem növekedett olyan lassan a legnagyobb kínai szeszgyár, a Kvejcsou Moutaj (Kweichow Moutai) profitja, mint 2013 első felében. Ez javarészt az új kínai elnök, Hszi Csin-ping korrupció- és pazarlás elleni háborújának lehet a következménye, a palackonként 300 dollárba kerülő párlatokkal boltoló cég pajcsiuja (Bai Jiu, kínai égetett szesz) az egyetlen kínai gyártású termék volt, ami felkerült a kínai milliárdosok ajándékozási listájára.
De míg korábban az ötödik legnépszerűbb milliomosajándék volt, idén visszacsúszott a 13. helyre.
A szeszipar a fenyegető helyzetből nyugati terjeszkedéssel törhet ki. Legalábbis ezt tervezi a világ legnagyobb szeszforgalmazója, a Diageo, ami tavaly vásárolta be magát egy kisebb pajcsiugyárba, a Suj Csing Fangba (Shui Jing Fang). A Diageo Nagy-Britanniában már be is vezette a pajcsiut, idén pedig Olaszországban, Katarban, Spanyolországban és az Egyesült Arab Emirátusokban is piacra lép, majd következik a nagy ugrás, a termék amerikai bevezetése.
Via Quartz