A román országos audiovizuális tanács (CNA) a verespataki aranybánya-beruházást népszerűsítő televíziós reklámokat azért tiltotta be, mert kiegyensúlyozatlannak és megtévesztőnek tartja azokat, mondta Turos Lóránd, a hatóság tagja.
Az audiovizuális tanácsnak az ülésen jelenlévő nyolc tagja egyhangúlag határozott a 11 reklám betiltásáról, amelyeket azután vizsgált meg, hogy mintegy kétezer feljelentés érkezett ez ügyben a hatósághoz.
Turos szerint a verespataki aranybánya ügye már politikai kérdéssé vált, hiszen erről a parlamentnek kell döntést hoznia. Ezért ennek a befolyásolására irányuló reklámok politikai kampánynak minősülnek, amit választási kampányon kívül tilos folytatni.
A CNA tagja szerint nem világos, hogy a népszerűsítő anyagok valójában mit is reklámoznak. Egy részük a verespataki nehéz szociális helyzetet mutatja be, fő üzenetük az, hogy a beruházás révén munkahelyek létesülnek, ugyanakkor ezek a reklámok nem tekinthetők álláshirdetésnek.
A verespataki aranybánya-beruházás kérdése jelenleg a román parlament napirendjén szerepel, miután a bukaresti kormány augusztus végén olyan törvénytervezetet terjesztett a törvényhozó testület elé, ami elősegíti a ciántechnológiás bányaberuházást. Ezzel egy időben a beruházó (a Rosia Montana Gold Corporation - RMGC) intenzív reklámkampányt indított a román audiovizuális médiában.
A reklámokon sokan felháborodtak, például azon, ahogy a tévék a verespataki beruházás ellen szervezett utcai tüntetéseket bemutatták. azzal is gond volt, hogy az RMGC hatalmas összegeket pumpált a médiába. A közszolgálati televízióban állítólag 9 napig semmilyen információ nem jelent meg az utcai tüntetésekről. (MTI)