Amerikában a kábeltévé az új printmédia?

gazdaság
Artwork: akiraly

Miközben a tévéelőfizetések száma évek óta stagnál, az elmúlt öt évben amerikaiak milliói mondták fel kábelelőfizetésüket. Az iparági elemzők szerint a múlt év a kábeltévék történetének legrosszabb periódusa volt, az utolsó negyedévben csak a Time Warner Cable 360 ezer előfizetőt vesztett. Mutatom:

kabelteve_down

A tévéelőfizetők száma 2010-ben százmillió körül stabilizálódott, de közben a kábeltévé-előfizetők száma hetven millióról 50 millió körülire esett vissza. Az, hogy a fizetős tévészolgáltatások előfizetőinek a száma a 2010-ig tartó folyamatos növekedés után legalább stagnálni tud, egyedül a műholdas előfizetések mérsékelt és az IPTV-előfizetések valamivel dinamikusabb növekedésének köszönhető.

De akkor mit néznek az amerikaiak? Leginkább a tévéműsort online sztrímelő szolgáltatásokat. Mutatom:

sztrim_up

Az eredetileg DVD-ket postázó, de egyre inkább a tévéműsorok online sztrímelésére átálló, és immár saját, nagyköltségvetésű sorozatokat is gyártó Netflix előfizetői száma 2008-2013 között 22 millióval nőtt, most már a 30 millióhoz közelít.

Abból, hogy összességében változatlan a fizetős tévészolgáltatásokra előfizetők száma, arra lehet következtetni, hogy a netes szolgáltatások, mint a Netflix vagy a Hulu egyelőre nem a fizetős tévé rovására, hanem mellette tud terjeszkedni. Ennek oka a fizetős tévészolgáltatások árának döbbenetes ütemű emelkedése lehet. Miközben az amerikaiak legrosszabbul kereső negyven százalékának a jövedelme az elmúlt 16 évben kevesebb mint ötven százalékkal nőtt, az előfizetési díjak 230 százalékkal drágultak. (Via The Atlantic, Quartz)