Egy biciklitolvaj javaslatai, hogy ne lopják el a bringádat

életmód

Ha már ilyen tolvajkergetős hangulatban van az ország...

A Vocativ fogott magának egy rutinos michigani biciklitolvajt, aki 12 éves korától űzi az ipart, és eddig már több száz biciklit lopott, és alaposan kikérdezte. Az amerikai tolvaj legfontosabb vagyonvédelmi tanácsai:

 Ne járjunk kocsmázni biciklivel!

A hétvégék a legjobb biciklilopási alkalmak. A berúgott fiatalok azt sem veszik észre, ha az orruk előtt reszelik le a lakatot a bringájukról.

Kollégám, vagy talán mondhatom így: barátom, Haszán Zoltán lakatolási bravúrja néhány sör után. A biciklitulajdonos felvétele.

Tartsd a biciklit zárt helyen!

Hát ez egy igazi pro tipp. Sosem gondoltuk volna, hogy sokkal nehezebb ellopni egy olyan biciklit, ami fönn van a tizediken békásmegyeri lakásunkban, mint azt, amit odalenn hozzálakatolnak egy közlekedési lámpához.

Ne lakatold a biciklit a biciklitároló valamelyik szélső helyéhez!

Ott feltűnőbb, könnyebben hozzáférhető, lopható. Érdekes játékelméleti probléma: ha senki nem akar a tároló szélén lenni, akkor ezt így hogy?

Milyen rögzítőszerkezetet használjak?

Ne kábelest! Az U-lakat sokkal biztonságosabb. Az ABUS  márkát névszerint is említi a beszédes tolvaj, de még a Kryptonite Fahgettaboudit Mini Lockot is jónak tartja. Fontos, hogy minél nagyobb és minél nehezebb, szilárdabb tárgyhoz rögzítsük szeretett drótszamarunkat. Ne közlekedési táblához, ne szemeteskukáhóz, ne habcsókhoz vagy lepkefinghoz!

Tökös, erős Kriptonyte.

TBG kiegészítése:

Én a német Abust ajánlom, precízebb mint a Kínában gyártott amerikai Kryptonite, bár utóbbihoz könnyebb itthon hozzájutni. Az U-lakatot sokan nem szeretik, mert nehéz és bumfurdi, nem lehet derékra vagy vállra kötni, mint a láncot. Van viszont olyan, amit lehet rögzíteni a vázhoz, így nem kell cipelni egyáltalán. Kicsit zörög, de legalább nem leszel olajos a derekadra tekert lánctól.

TBG az elsőkerék-problémáról:

Első kereket kivenni, nem venni. A gyorszárak óta probléma ez: ami kényelmes bicikliszerelésnél (gyorsan ki lehet venni a kekeket), az eléggé kockázatos az utcán. Igazából nem nagy kunszt a csavaros megoldás sem, egy 14-es kulcs kell hozzá, és akkor nem kell félteni az első kereket sem.

Szar biciklit nem lopnak

A legjobb védekezés: ne nézzen ki túl jól a biciklid. Festegesd össze, ragaszgasd le szikszallaggal, matrincákkal, ilyenekkel.

Gyönyörű bicikli, de az első is, amit ellopnék! (Fotó: Tbg)
Ez az ülés senkinek sem kell (Fotó: Tbg)

A szó ismét TBG-é:

A legfontosabb szerintem, hogy a bicikli úgy nézzen ki, hogy a kutya se akarja hazavinni. Bede biciklijéről pl. már messziről lerí, hogy drága, ott virít a Bianchi felirat, tiszta az egész, túl jók a fékek, a váltó. Az ilyet viszik.

Ezzel szemben a helyes megközelítés TBG szerint:

Az én biciklim egy Hercules, egy nagy múltú brit márka (a.k.a. Csepel), és szándékosan koszosan tartom, hogy ne vigyék el. Sokat segítenek a duct tape-es megoldások (első sárhányót ), illetve a szétszakadt ülés.

A kosz stabilan riaszt mindenkit. (Fotó: Tbg)
Két legyet egy csapásra: a duct tape évekre megfogja a konstrukciós hibás sárhányót (kb. minden sárhányó az), illetve elcsúfítja a kerékpárt. (Fotó: Tbg)

A mégjobb védekezés: ne lakatolj! Figyelj!

Ha egy tolvaj lelakatolatlan biciklit lát egy bolt előtt, azt gondolja, hogy a tulaj csak egy percre ugrott be, vagy akár valahonnan figyeli a biciklijét. Kockázatos dolog bepróbálkozni. Ezzel szemben mit gondol tolvajunk, ha egy alaposan lelakatolt biciklit lát? Hát azt, hogy a tulaj hosszú időre ott hagyta, ezért bőven van idő erővágóval meg mindenfélével ügyködni.

TBG:

Még egy fontos szabály: utcán éjszakára sose hagyjuk a biciklit. Egyáltalán, ha forgalmas helyen parkolunk, akkor is oda lakatoljuk, ahol szem előtt van. Ez sem garancia semmire, de csökkenti a lopás kockázatát.

És az ultimátus megoldás:

Ne vegyél biciklit!