Megpróbáltuk felvenni a kapcsolatot L. Simon kedvenc kommunikációs cégével. Inkább csak közpénznyelésben jók

POLITIKA

Olyan céggel, illetve személlyel akartam együtt dolgozni, akit jól ismerek, akiben megbízom, és aki mindig minden kérésemet szakszerűen oldotta meg, illetve határidőre teljesített"

- ezt nyilatkozta L. Simon László államtitkár a Népszabadságnak, amikor arról kérdezték, ugyan hogy lehet, hogy egy tízmillió forintos pályázatra csak olyan cégeket hívtak meg, amelyeknek valamilyen köze van L. Simonhoz.

A kötelező tájékoztatás legjobbja

A pályázat tavaly augusztusi. Az akkor L. Simon vezette fejlesztési tanács a Velencei kerékpárút és kerékpáros turisztikai szolgáltatások fejlesztése című projekthez kerestek céget, amelyik elvégzi a kötelező tájékoztatást és az üzleti marketingfeladatokat. A három kiválasztott közül aztán a Shortcut Communications lett a legkiválasztottabb.

Hárman, egyedül, hárman

Megkerestük a céget, mert elég érdekes megbízásai voltak eddig is, és a tuladjonosi háttere sem unalmas. Ők jelentkeztek például egyedüliként az Országos Vízügyi Főigazgatóság „gyorsított meghívásos”, PR- és tájékoztatási feladatokra kiírt közbeszerzésére, 56 milliós szerződés lett a jutalmuk.

Ha meg nem egyedül, hát pont ugyanabban a hármas felállásban vettek részt pályázaton, mint amilyen a velencei bringás volt. Az Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft-nál így nyertek el egy „hirdetés és rendezvényszervezési” tárgyú tízmilliós tendert. Kötöttek a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel is szerződést, 40 ezer euróért segítették a "Diákújságírók a részvétele a magyar EU-elnökség kommunikációjában" projekt sikerét.

A tulaj: a kabinetfőnök és a médiakultúrás alapítvány

A Shortcut 2010 óta másfélszeresére növelte a bevételeit. Két tulajdonosa van a cégiratok szerint: Kisfalvi Gábor, aki L. Simon kabinetfőnöke és az Ifjúsági Médiakultúráért Alapítvány. Utóbbi honlapja tök üres, a telefonjuk ki sem csöng, emailre nem válaszoltak. Hogy kik a tagjai, a vezetői, azt nem tudni, de elég jól szerepelnek, ha állami pénzek megszerzéséről van szó. 2012-ben nyertek például 12 millió forintot az emberminisztériumtól a „Mozdulj Mama, mozdulj Papa! sportrendezvény sikeres megvalósítása érdekében folytatott kommunikációs kampány költségeinek megtérítése", és 15 milliót dohányzásellenes kampányra is.

Lenne 150 milliótok? Lenne

A legnagyobb, egyszerű keresésre megtalálható tétel az a 150 millió forint, amit a Kultúra Vására elnevezésű, "országos turisztikai vonzerővel bíró kulturális rendezvény" támogatására kaptak idén a Nemzeti Kulturális Alaptól. Az NKA akkori alelnöke L. Simon László volt. A pénzről döntő kollégium éves kerete 300 millió volt, ebből adtak 150 milliót az alapítványnak. L. Simon azt nyilatkozta korábban erről a Magyar Narancsnak, hogy a Kultúra Vására rendezvény az Ifjúság a Médiakultúráért Alapítvány ötlete volt, ők keresték meg az elképzelésükkel. A terv támogatására akkor lett lehetőség, amikor kiderült, hogy az NKA maradványforrásából plusz pénz áll az alap rendelkezésére.

Az alapítványt kerestük telefonon, de ki sem csöngött, írtunk emailt, nem válaszoltak, a honlapjuk meg egy üres fehér oldal.

Négynapos céggel pályázatba

Pedig van itt még egy cég, mégpedig az U-Group Kft. Ennek is az Ifjúság a Médiakultúráért Alapítvány az egyik tulajdonosa. Tavaly októberben alapították Pécsen. Négy nappal annak a pályázatnak a leadási határideje előtt, amelyben döntöttek a 2014-es Holokauszt-évfordulóhoz kapcsolódó megemlékezések állami támogatásáról. És az újszülött U-Group is nyert. 25 millió forintot kapott egy egynapos rendezvényre, ahol Radnóti verseket adtak elő „a legmodernebb vizuális és zenei-művészeti ágakat bevonva (animáció, graffiti, rap, hiphop)”. A jelentkezők között az akkor L. Simon vezette parlamenti kulturális bizottság szelektált, hogy mit terjesztenek fel támogatásra a Miniszterelnöki Hivatalhoz. 

És mit válaszolt a megkeresésünkre a kötelező tájékozatás kommunikációban az L. Simon által elvárt szintet megbízhatóan hozó, profi Shortcut Communications?

Semmit.

Elkérték a számomat, és visszahívást ígértek.