Pont az ellenkezőjét csinálja a magyar oktatáspolitika annak, amit kellene

politika

Igazán sötét képet fest a kormány oktatáspolitikájáról az Európai Bizottság új elemzése. Pont a szegények járnak a legrosszabbul a 2010-től elindított változásokkal, amik az ország gazdasági teljesítményére sem lesznek jó hatással. Nagyjából ugyanarra jutottak most Brüsszelben, amire év elején a Magyar Tudományos Akadémia kutatói figyelmeztettek.

Az EU elemzésének fontosabb megállapításai:

  • Az EU legtöbb országával szemben Magyarországon 2010 óta nő az iskolát nem befejező, idő előtt elhagyó diákok száma. Ez az arány a szakképzésben és a roma származású diákok körében a legmagasabb.
  • A roma többségű iskolákban az oktatási minősége gyengébb, jogszabályváltozások miatt félő, hogy a rendszer 2015-től még jobban elkülöníti majd a roma és nem roma diákokat.
  • A középfokú oktatás tervezett átalakítása, amiben a gimnáziumokkal szemben a szakiskolákat erősítik, akadályozza a társadalmi mobilitást.
  • A tervezett, 3 éves szakiskolai rendszer nem ad megfelelő képzettséget a diákoknak, korlátozza a lehetőségeiket az elhelyezkedésre.
  • Középtávon épp a magasan képzett dolgozókat foglalkoztató munkahelyek száma fog nőni.
  • Az államilag támogatott felsőoktatási helyek száma 2010 óta egyre csökken, a szegényeknek egyre kevesebb lehetőségük van diplomát szerezni.
Kapcsolódó cikkek