Bátortalanul fejlődik a hidrogénes autózás, szinten tart az elektromos, lítium-akkumulátoros technológia. Ígéretesen fejlődik egy folyadék-akkumulátorra alapozott új gondolat, de a hangsúly Európa idei autós nagyzsinatján egész máshová helyeződött. Elektromos tömegmodellek helyett a bazierős szupersportkocsik voltak fókuszban, új Prius, új Tesla, új Leaf helyett kaptunk Ford LaFordot, kikönnyített, 750 lóerős SuperVeloce verziót a Lamborghini Aventadorból, egy új Honda NSX-et és mindennek a tetejébe egy 1500 lóerős Koenigsegget. Apró vigasz, hogy ennek az 1500 lónak azért majdnem a fele villanyból van.
Az egykori zöld pavilon, az alternatív autózásnak szentelt külön csarnok az idén Forma 1-es reklámmal volt berendezve. A sajtónapon körbeszaladva egy fényképezőgéppel ezt láthatta a félig zöld, félig autóbuzi újságíró Genfben, 2015-ben:
photo_camera
Méltatlanul kevés teret szokott kapni a környezetbarát(abb) mobilitásról beszélve a CNG-s, vagyis sűrített földgázos autózás. Pedig a metánnal hajtott autók, buszok kipufogógáza sokkal tisztább, mint a benzineseké, dízeleké, ráadásul metánt bioüzemanyagként is egyszerűbb előállítani mondjuk egy trágyadombot, szeméttelepet megcsapolva, mint más bioüzemanyagokat. Egy CNG-érdekképviseleti kiállító is erre az üzenetre gyúrt kis installációjával.
photo_camera
Az elektromos autók gyártói mellett az infrastruktúra kiépítésére szakosodott töltőállomás-fejlesztők is kihozták termékeiket. Nyugat-Európában egyébként nem valami ködös vízió (Jedlik Ányos terv) az e-mobilitás, a forgalomban is jól érzékelhető mennyiségű villanyautók töltésére épült háttériparból Keményen Dolgozó Emberek, akár Családok is remekül megélnek.
photo_camera
Kiállítás a kiállításban: míg a nagy autómárkák az újságíróknak és a közönségnek hozzák megmutatni új büszkeségeiket, a háttéripari cégek az autógyártóknak demonstrálják fejlesztéseiket. Ebben a szektorban azért nagyon erősen dominál az alternatív hajtásmódok fejlesztése.
photo_camera
A Tesla standja. A cég lendülete a fejlesztésben megtörni látszik, az S csúcsmodellnél olcsóbb, könnyebben elérhető, évek óta belengetett X modellnek nyoma sem volt.
photo_camera
A Toyota Mirai, a világ pillanatnyilag legnagyobb autógyártójának sorozatgyártású hidrogénautója. Kb. 16 millió forint az ára, egy tank hidrogénnel 700 kilométert tud megtenni. Magyarországon pont egy hidrogénkút van, de ez a kapacitás elég lenne a Bp-Záhony-Bp kiránduláshoz is
photo_camera
A hidrogénes Toyota Mirai műszerfala: semmivel nem futurisztikusabb, mint a 2009 óta kapható Toyota Prius hibridé.
photo_camera
A Mitsubishi a hatodik éve gyártott i-Miev villanyautót és a tavaly év elején bemutatott Outlander konnektoros hibridet hozta el Genfbe, mint alternatív hajtású újdonságokat. Hm.
photo_camera
Vagy tökéletes bolond vagy zseniális vátesz az ED nevű cég, melynek Torq fantázianevű koncepciója egy elektromos versenyautó, ami önmagát is képes vezetni. Legalább a Skynet sem fog majd unatkozni Forma-1 idényben, miután kipusztított minket.
photo_camera
A legígéretesebb dolog a Föld jövője szempontjából: a Quant. A német-svájci cég három tanulmányautója (melyből az első tavaly keltett zajos érdeklődést ugyanitt) elektromos autó, melynek akkumulátorában pár perc alatt lecserélhető frissre az a folyadék, ami az energiát tárolja. A folyadék újra aktiválható, mondjuk napelemből származó energiával, így környezetterhelés nélkül, gyors tankolással közlekedhetünk majd, ha bejön a cégnek az ötlet. (Az elv gyakorlati felhasználásáról stabil pufferakkumulátorban itt írtunk korábban.)
photo_camera
A Hyundai 2013 óta kapható hidrogénautóját hozta ki Genfbe, ami elég bosszantó lehet a Toyotának, aki most jött ki Európában a Mirai tüzelőanyagcellás modellel, vagy a Hondának, aki mintha tabula rasa után kezdene újra mindent az FCV koncepcióval.
photo_camera
Ez mind most kezdődik, mondja a felirat a Honda FCV Concept, a prototípus fázisban lévő hidrogénautó mögött. Szólni kéne a cégnek, hogy FCX Clarity néven már 2008-ban készen volt az a hidrogénautójuk, amit e sorok szerzője is vezetett Frankfurtban. Vajon hova lett az a kocsi, miért kellett mindent újrakezdeni?
photo_camera
A Nissan, a világ legnagyobb darabszámban eladott villanyautójának (Leaf, lent) gyártója az E-NV200 minibusz hétüléses verzióját (fent) hozta ki Genfbe újdonságként, mint a világ első hétszemélyes elektromos utcai autóját
photo_camera
A kocsi, aminek a nevét nem tudja röhögés kimondani a magyar: Rinspeed Budii. A BMW i3 villanyautóból kialakított, autonóm közlekedésre képes tanulmányban, a Google-autó európai megfelelőjében egy robot elveszi a vezető elől a kormányt, ha a pilóta autonóm üzemmódra kapcsol. Az autonóm járművek, az ember nélküli vezetés fejlesztése egyébként mostanság sokkal erősebb trend az autóiparban, mint a villamosítás.
photo_camera
A Peugeotnál egy fekete lyukra lettünk figyelmesek: nyomtalanul eltűnt a korábbi évek nagy ígérete, a lassításkor a kocsi mozgási energiáját légsűrítéssel eltároló, majd gyorsításkor visszaadó Hybrid-air nevű rendszer. A Quartz tanulmányautó mögött a környezettudatossággal kapcsolatos buzzwordök között sem szerepelt a technológia: alighanem egy fejlesztési zsákutca kialakulásának lehettünk tanúi.
photo_camera
A Mercedesnél a szomorúan árválkodó, elektromos hajtással is gyártott B-osztály mögött sokkal nagyobb szenzációt jelentett a Maybach luxusmárka újbóli életre keltése. A 6,5 méter hosszú luxuslimuzinba be sem ülhettünk, mert egymást taposták benne a vevőjelöltek, akiknek inkább kell a nyolc henger, turbóval, mint a villanyos technika.
photo_camera
Nem az elektromos autók vitték a prímet Genfben az idén. Az újságírókat és a köznépet a nagy kőolajáresés idején újra a klasszikus autóbuzéria kerítette hatalmába a világmentés helyett. Az autóskártyás mindenvivők voltak a legfontosabbak 2015-ben.
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden
moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a
kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg. Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy
döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk,
és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség
és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is
várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol
hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.