Simicska Lajos cége éveken át a hazai közbeszerzések királya volt, de miután összevesztek Orbán Viktorral, odalett a kedvező széljárás is, elkezdtek elmaradozni a közbeszerzési megbízások. A Közgépnél erre stratégiát váltottak, és nagyon olcsó ajánlatokkal kezdtek el indulni. Ez sem bizonyult azonban nyertes receptnek: bár a Közgép adta be a legolcsóbb ajánlatot a Győr-Gönyű kikötő fejlesztésére is, több, elsőre aprónak tűnő dologba belekötve, hamis adatszolgáltatás vádjával a Közbeszerzési Döntőbizottság idén júliusban kizárta a céget, ráadásul pedig el is tiltotta őket három évre minden közbeszerzési indulástól.
A Közgép előbb jogorvoslati kérelemmel fordult a döntőbizottsághoz, ahol majdnem minden esetben a vállalatnak adtak igazat, volt azonban egyetlen pont, amiben nem, és ez elég is volt az eltiltás fenntartásához. A Közgép ezután bíróságon támadta meg a döntést, ez a per folytatódott csütörtökön a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon.
Az egyetlen megmaradt vitás pontot jelentő két szerb komphajóról korábban már részletesen írtunk. A vita hónapok óta azon megy, hogy az ajánlatkérő Észak-dunantúli Vízügyi Igazgatóság a Közgép által felmutatott két szerb hajót pár négyzetméterrel kisebbnek találta, mint ami a kiírásban szerepelt elvárt hajóméretként. Erre hivatkozva tiltották el nyár végén a Közgépet. A perhez mostanra beavatkozóként csatlakozott a Vízügyi Igazgatóság és a közbeszerzés eredményét végül leokézó Miniszterelnökség is, igaz utóbbi felet nem képviselte senki a tárgyalási napon, így csatlakozási indoklásukat sem lehetett meghallgatni.
A csütörtöki tárgyalási nap elsősorban a zárt fedélzet méretének kiszámításának mikéntje körül forgott. A Közgép jogi képviselői szerint a zárt fedélzet fogalma eleve nem volt tisztázva az ajánlatkérő részéről, ráadásul nekik papírjuk is van az illetékes szerb minisztériumtól arról, hogy mind a két hajó mérete meghaladja a közbeszerzésben feltételként megszabott 500 négyzetmétert. Szerintük a vízügyi hatóság utólag, önkényes számítási módszereket alapul véve mondta ki, hogy a fedélzet alapterülete nem elég nagy.
A Közbeszerzési Döntőbizottság jogtanácsosa ehhez képest az értelmezőszótár fedélzetfogalmára épített, amikor arról beszélt, hogy a fedélzet a hajótestet befedő szerkezeti elem, és különben is:
"az a zárt, ami nem nyitott"
Valamint vitatják azt is, hogy a hajó rámpája része-e a fedélzetnek. A vita a két fél között elsősorban arról ment, hogy kit illetett a bizonyítási kényszer, melyik félnek és mikor kellett volna hitelt érdemlően igazolnia, hogy mekkora a két hajó, illetve, hogy mi az a forrás, aminek el lehet hinni, hogy mekkorák a zárt fedélzetek a kompokon.
Pár négyzetméternyi eltérésekről van szó, és bármennyire is abszurdnak tűnik mindez, jelenleg tényleg úgy fest, ilyen apróságokon múlhat a Közgép sorsa. A bíróság amúgy szeptember közepén úgy döntött, hogy a per befejezéséig fel kell függeszteni a vállalat kizárást. Simicska Lajos akkor ritka interjúi egyikében üdvözölte a döntést, viszont a Közbeszerzési Hatóság akkor fellebbezett a döntés ellen. A csavar ott van, hogy ennek ellenére vissza kellett volna engedniük a Közgépet az induló vállalatok közé, de ez a mai napig nem történt meg, annak ellenére sem, hogy a bírósági ítéletnek nincs halasztó hatálya.
Azaz jelenleg a Közgép elvileg indulhatna közbeszerzéseken, valójában azonban mégsem tehetik ezt meg.
A csütörtöki tárgyaláson csak az derült ki, hogy még nem lesz ítélet. Egyrészt azért, mert beavatkozási lehetőség illeti meg az ítéletben szintén érintett szerb céget is, ami a hajókat biztosította, és az ő csatlakozási lehetőségüknek jogerős határideje még nem járt le. Másrészt pedig mert a Közgép jogászai tanúként szeretnék meghallgatni a Közgép közbeszerzési igazgatóját. Ezt az igényt a Közbeszerzési Döntőbizottság képviselői szerették volna megfúrni, mert szerintük a felperes egyik munkavállalója úgysem mondhat olyat, ami bizonyítékként felhasználható, de a bíróság végül engedélyezte a tanú meghallgatását. A Közgép jogászai szerint az igazgató meghallgatására azért van szükség, mert el fogja mondani, milyen információk birtokában volt, amikor indultak a közbeszerzésen.
Folytatás így november végén. A jogi hercehurca amúgy nem érinti a Győr-Gönyű kikötő fejlesztését, azt a Közgépnél drágább ajánlatot tevő, Mészáros Lőrinc cégét is tagjai között tudó konzorcium végezheti el.
Szása egy szerb hajó, és mivel nincs 500 négyzetméteres, Simicska cégét hamis adatközlés miatt már parkolópályára tehetik. A Közbeszerzési Döntőbizottság mai döntése után megvan a hivatkozási alap a most már legolcsóbb ajánlatokkal pályázó Közgép elkaszálására az összes közbeszerzésen.
Megmenekült Simicska Lajos omladozó birodalmának zászlóshajója.
Simicska Lajos a Klubrádiónak beszélt a Közgép számára kedvező tegnapi ítéletről. Egy nagy fordulat első lépcsője is lehet ez a mondat.
Mindez még egy évvel ezelőtt is elképzelhetetlen lett volna.