Megállás nélkül önti a százmilliókat a TV2-be a kormány

Média

Tavaly nyár eleje óta egyik kormányzati kampány a másikat éri: a „Ha Magyarországra jössz...” felütésű plakátok és reklámok megjelenése óta egymást követik az újabb és újabb propagandaüzenetek a nyilvánosságban. Alig nyolc hónap alatt több milliárd forint közpénz folyt el ezekre a nagyon fontos kampányokra.

600 millióért értesülhettünk arról, milyen jól működnek a magyar reformok.
  • A „Ha Magyarország jössz...” bevándorlásellenes kampányra 380 millió forintot költött az ország.
  • A „Magyar reformok működnek” kampányra további 600 millió forintot utalt ki a kabinet.
  • Tavaly szeptemberben 381 millió forintot költöttek arra a kampányra, amely „Az embereket meg kell védeni!” szlogenre épült.
  • Közben a Nemzeti Kommunikációs Hivatal részére 1 milliárd forintot szavazott meg bevándorlásellenes kampányokra a kormány. Az uniós kvóta elleni kampány már ebből a pénzből indult el.
  • 1,6 milliárd értékű kampány indult a kormányablakok népszerűsítésére.
  • Januártól a kormány elindította „családbarát ország” szlogenre épülő kampányát.

Csetényi Csaba (akit a sajtóban többnyire Rogán Antal szomszédjaként emlegetnek) cégei közvetítették ki a hirdetéseket a bevándorlásellenes-, és a kormányablak-kampányra is, így annyira nem meglepő, hogy ezek a hirdetések többnyire kormánybarát csatornákon futottak. A kormány egyelőre nem adta ki a pontos adatokat, hogy hol, mennyiért hirdetett. Az atlatszo.hu hasonló okból jelenleg is perben áll a Miniszterelnökséggel.

TV2

Nyomtatott és online lapok, rádiók, óriásplakátok is helyet adtak ezeknek a reklámoknak, de a legértékesebb felületek a televíziós piacon vannak. A TV2 nem közölt nekünk adatokat, megszereztük viszont az AGB Nielsen televíziós közönségméréseit. Ez alapján nagyjából rekonstruálni lehet a tévés kampányok költségeit. Az összesítés alapján a kormány által megrendelt tavalyi tévés kampányok decemberig

kizárólag a TV2 csoporton és a közmédián futottak.

Sok százmillió forintnyi megrendelés ez. A bevándorlásellenes kampány idején volt, hogy listaáron napi 25 millió forint értékű állami reklám ment a TV2-tévéknek. A csatornacsoporton a magyar reformok működéséről szóló 2 szpot két hónap alatt 1500-szor ment le, azaz

napi átlag 25-ször vetítették ezeket a reklámokat, miközben egyetlen más piaci tévé sem adta őket.

Összességében a kampánysorozat kezdete, azaz nyár eleje óta év végéig egyetlen nap sem telt el, hogy a TV2 ne tolt volna le legalább 20 kormányzati klipet.

Az összegek listaárként értendőek. A valós költés ennél alacsonyabb lehet.

A fentiek összegek listaárak, azaz a valós költés ennél alacsonyabb lehet. Támpontot jelenthet a működő reformokról szóló kampány, amiről a Miniszterelnöki Kabinetiroda egyedüliként adott pontos tájékoztatást. Az derült ki, hogy 1500 szpot levetítéséért cserébe kábé 100 millió forintot perkált ki a kormány a TV2 cégeinek, ami a fentiek szerint listaáron 406 milliónak felel meg. Ebből kiindulva

tavaly, fél év alatt a kormány legalább 400 millió forintot kampányolt el a TV2-nél, miközben egyetlen fillért sem költött más piaci csatornán,

és ez még csak az évközi kormányzati propagandából érkező bevétel becslése – a nagy állami vállalatok – Szerencsejáték Zrt., Magyar Posta, MVM és a többi – költései, és az egyéb, egyes tárcák vagy más állami szervek (péládul Turizmus Zrt.) által megrendelt kampányok (Széchenyi 2020, Vállalkozz itthon...) kampányok nincsenek is benne.

Közmédia

A közmédiánál elköltött pénz és idő a fentiekhez képest már-már visszafogottnak tűnik, de ott is jelentős volt a forgalom.

Az M1 új arculata és műsorstruktúrája tavaly márciusban került a nézők elé. A hírcsatornává alakult egyes katasztrofálisan kezdett, technikai és szerkesztési bakijain hetekig röhögött a fél ország, addig sem túl nagy nézettsége meredeken zuhant. Nyárra azonban – a kormány szempontjából legalábbis – kezdett megmutatkozni a drága átalakítás értelme: elkezdődött a menekültválság, és az M1 valóságos migránscsatornává vált. Szeptemberben, a válság súlyosbodásával már valamivel többen nézték az M1 híradóit - a csúcs 380 ezer volt -, a drámai képek és terroristavadász szakértők pedig szépen támogatták a kormány kommunikációját.

És jöttek a kormányreklámok is. A listárak itt is meghaladják a valós költekezést, de valószínűleg sokkal kisebb arányban, mint a TV2 esetében. A krízis csillapodásával a híradó nézettsége visszaesett 200 ezres magasságba, de ez nem befolyásolta a kiadásokat - jutott novemberre és decemberre is reklám bőven.

Az összegek itt is listaárként értendőek, de ezek közelebb járnak a valós költésekhez.

Itt is fontos hangsúlyozni, hogy ezek a pénzek csak a kormányzati kommunikációt támogató kampányokra vonatkoznak, más állami cégekre nem. Csak a paksi atomerőmű "népszerűsítésére" az MVM által elköltött 379 millióból - aminek harmada Habony-közeli cégeknél landolt - 73 millió ment az MTVA-nak.

Decemberben kezdtek más csatornák is kvótaellenes szpotokat közölni – érdekes, hogy elsőként a baloldaliként számon tartott ATV-n jelentek meg ezek a filmek. Januárra valamelyest visszaestek a megrendelések: a TV2-csoport listaáron 24, az MTVA közel 64 milliót szedett még össze abból a néhány száz reklámszpotból, ami a betelepítési kvóták ellen folytatott kampányból megmaradt, miközben a családbarát kormányt népszerűsítő kampányt más – elsősorban online – médiacsatornákra irányították át. Azóta viszont újra beindult a reklámgyár: a TV2-n ismét pörögnek az új családtámogatási rendszert népszerűsítő „Magyar reformok működnek” szpotok.

Megduplázza árait a TV2

Márciustól még nagyobb sebességre kapcsol a TV2 reklámgépezete, legalábbis ezt vetítik előre a TV2 reklámfelületeit újabban értékesítő Atmedia általános szerződési feltételeinek változásai, amit február elején adott közre honlapján a sales house.

A TV2 március 1-től forintra pontosan megduplázzák listaárait,

pedig ezt önmagában piaci folyamatok nem igazán igazolják, mivel a csatorna nézettsége az utóbbi időben nem emelkedett. A 2016-os eredeti terv szerint például márciusban egy csúcsidőben - 18 és 20 óra között - leadott 30 másodperces reklámszpot listaáron 2,5 millió forintba került. Ez a februárban bevezetett, tavasztól érvényes számítás szerint már 5 millió forintba fog fájni a megrendelőnek.

20 és 22 óra között 4,3 millió forintot kérnek majd listaáron egy ekkora blokkért, a korábbi 2,15 millió helyett. Megnéztük a piacvezető RTL Klub listaárait – amelynek nézettsége a legfrekventáltabb idősávokban több százezer nézővel meghaladja a TV2-jét –, és kiderült, hogy ennek töredékéért árulják reklámidejüket a piaci ügyfeleknek. Az RTL Klubon a 20 és 22 közötti sávban márciusban 1,2 millió kérnek egy fél perces hirdetésért, ami majdhogynem a negyede a TV2 árainak.

A Vajna-Habony páros felügyelete alatt működő kertévé valószínűleg nem az árak duplázásával akarja magához csábítani a piaci hirdetőket, sokkal életszerűbb, hogy továbbra is a kormányzati kampányok adják majd a bevételek jelentős részét. Ha valóban indul nemzeti konzultáció a terrorvészhelyzettel összefüggő alkotmánymódosítás miatt, alighanem újabb kampányt indul, és a TV2 valószínűleg jelentős szeletet kap az új csomagból is.

Kapcsolódó cikkek

Most, hogy eldőlt, Magyarországnak nem kell befogadnia menekülteket, a Fidesz nagy kampányt indít a kvótarendszer ellen

Védjük meg az országot! szlogenű hirdetések jönnek, hogy ne jöjjenek menekültek. De nem is jönnek.

Haszán Zoltán
migráció

Üzleti hírek a Pasa parkból: Csetényi Csaba mikrovállalkozása 300 milliót kapott migránskampányra

A Network 360 Reklámügynökség költhet ennyit online, televíziós és közösségimédia-kampányra a kormány talán kedvenc témájában.

Király András
gazdaság

Rogán szomszédja 1,6 milliárdért hirdetheti a kormányablakokat

Botos Tamás
politika

Fidesz-közeli tévék, lapok és a közmédia jártak jól a "működő reformokról" szóló kampánnyal

600 millió forint közpénzből jutott bőven a TV2-nek, az Echo TV-nek, a Ripostnak és a Pestisrácoknak is.

Rényi Pál Dániel
Média

Alig nézik, de legalább milliárdokat költünk rá, és nemsokára már nyolc közszolgálati csatornánk lesz

A beleölt milliárdok ellenére igen szerényen teljesít a köztévé hír- és sportcsatornája, de a fiataloknak szánt Petőfi tévé aztán végképp nem érdekel senkit. Nagy szükség van még új, kulturális és oktatási csatornákra is.

Haszán Zoltán
media

Az atomerőműkampány harmada Habony Árpád zsebébe ment

Az MVM valamiért úgy gondolta, hogy érdemes Habony médiatermékeinél több pénzt elkölteni a Paks II reklámjára, mint a sajtó többi részében együttvéve. 127 millió forintunk bánta.

kasnyikm
bűnügy