A napelemes repülő már túl van a nehezén

Napenergia

Sikeresen átszelte a Csendes-óceánt, és helyi idő szerint nem sokkal éjfél előtt földet ért San Francisco közelében a Solar Impulse 2 nevű napelemes repülőgép. A gép Hawaiiból indult és megállás nélkül 62 órát repült üzemanyag nélkül.

A gépet irányító svájci pilóta Bertrand Piccard tavaly márciusban indult az Egyesült Arab Emírségekből, a Csendes-óceán átrepülése volt a vállalkozás legkockázatosabb szakasza, mert Piccard vészhelyzet esetén nem tudott volna leszállni.

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="hu"><p lang="en" dir="ltr">.<a href="https://twitter.com/bertrandpiccard">@bertrandpiccard</a> completed the <a href="https://twitter.com/hashtag/Pacific?src=hash">#Pacific</a> crossing following <a href="https://twitter.com/andreborschberg">@andreborschberg</a>&#39;s flight record! <a href="https://t.co/PPdbXpya7i">pic.twitter.com/PPdbXpya7i</a></p>&mdash; SOLAR IMPULSE (@solarimpulse) <a href="https://twitter.com/solarimpulse/status/724150056836841472">2016. április 24.</a></blockquote> <script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Piccard és kollégája, André Borschberg az akkumulátorok meghibásodása miatt kilenc hónapon át vesztegelt Hawaiion.

A vállalkozás fontos tanulsága, hogy nincs olyan csodaszer, amellyel minden probléma varázsütésre megoldódik. Nincs rejtélybe burkolt, titkos megoldás, csak rohadt kemény meló. A SOlarImpulse fejlesztőinek maximalizálni a napelemek energiatermelését, integrálni a megújuló energiát az elektromos rendszerbe, a lehető legmagasabb szintre emelni az energia felhasználás hatásfokát,és végül megoldani az energia naplementét követő tárolását, hogy a repülőgép egész éjszaka folytathassa útját.

<blockquote class="twitter-video" data-lang="hu"><p lang="en" dir="ltr">BREAKING NEWS <a href="https://twitter.com/hashtag/Si2?src=hash">#Si2</a> and <a href="https://twitter.com/bertrandpiccard">@bertrandpiccard</a> just landed in <a href="https://twitter.com/hashtag/SF?src=hash">#SF</a> after 3 days of flight without fuel <a href="https://twitter.com/hashtag/futureisclean?src=hash">#futureisclean</a> <a href="https://t.co/LTRRfXkxNu">pic.twitter.com/LTRRfXkxNu</a></p>&mdash; SOLAR IMPULSE (@solarimpulse) <a href="https://twitter.com/solarimpulse/status/724127636507660290">2016. április 24.</a></blockquote> <script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>
A 633 kg össztömegű energiatároló akkumulátorok több mint egynegyedét tették ki a repülőgép bruttó tömegének, ezért az energiafogyasztás és az energiaveszteségek minimális szintre csökkentése legalább olyan fontos volt, mint az energiatermelés és a tárolási kapacitás maximalizálása. Ennek eredményeként, a gép napelemei és motorjai rekord hatásfokkal működtek.

Miért fontos ez? A mutatvány nem csak azt bizonyítja, hogy a napenergia akkor is hasznos, ha épp a Föld másik oldalát süti. A fenntartható energiaforrások fejlesztése valamint az energiahatékonyság javítása a legfőbb cél.

A jelenleg meghozott, a szén-dioxid-kibocsátás korlátozására, valamint az éghajlatváltozás hatásainak mérséklésre alkalmas intézkedéseink közül egyik sem ígéretesebb, mint az energiahatékonyság javítása. Csak a példa kedvéért, ha az összes szivattyú és ventilátor villanymotorját fordulatszám-szabályzóval szerelnénk fel, 3 338 TWh (3,3 millió GWh) energiát tudnánk megtakarítani, ami kb. megfelel az Európai Unió 2013-as teljes villamosenergia-termelésének*.

* A számítás alapjául az ABB változtatható sebességű hajtásainak kiépített bázisa szolgált. Ezek a hajtások 20%-os részesedésessel bírnak a globális piacon, a becslések szerint mintegy 445 TWhvillamos energiát takarítanak meg évente.

(via MTI, ABB - Ulrich Spiesshofer/nyitókép - AFP PHOTO/SOLAR IMPULSE)