Valahogy úgy alakult a hetem, hogy két frissen megjelent és igen erős dokumentumfilmbe is belefutottam, és mivel a jelek szerint elég szürke hétvége áll előttünk, gondoltam felvetem őket, hátha valaki pont ilyen programot keresett magának.
Kevin Macdonald filmjét már korábban is vetítették fesztiválokon, de csak nemrég került fel a Netflixre, ezzel pedig végre elérhető lett az interneten is. Az egyik leghíresebb és legjelentősebb kortárs kínai művész, Cai Guo-Qiang életéről, illetve titkos főművéről szól.
Cai elsősorban tűzijátékokkal és különböző pirotechnikai eszközökkel dolgozik, hol vászonra, hol pedig csak a szabad égre, több évtizedes pályafutás után mára igazi világsztár, megjárta New York, London és Párizs legmenőbb kiállítótereit is, de mellette ő tervezte a 2008-as pekingi olimpia megnyitóünnepségének egy jelentős részét.
A világhírnév és az egyöntetű kritikai siker mellett van azonban Cainak egy titkos vágya, amibe már többször belebukott: létrehozni egy félkilométeres lángoló létrát, egészen fel az égbe. A film a negyedik kísérletet követi végig, ahogy Cai titokban próbálja összehozni a kollégái által szimpla őrültségnek tartott projektet, hogy ezt adja ajándékba 100 éves nagymamájának.
Cai erős karakterének bemutatása mellett a Sky Ladder azért is izgalmas alkotás, mert elég jó betekintést enged a kortárs kínai politika és a művészet kapcsolatába, egy olyan kérdésre, amivel Cainak is állandóan konfrontálódnia kellett pályafutása alatt.
Adam Curtis az egyik legnagyobb hatású brit dokumentumfilmes, a BBC állandó alkotója, népszerű baloldali szerző, aki pályafutása során végig a társadalom, a politika és az emberek kapcsolatát vizsgálta a legkülönfélébb irányokból.
Legújabb filmjét, a HyperNormalisationt csak pár napja mutatta be a BBC, és a 160 perces filmet megnézve nem nagy megállapítás, hogy jóval nehezebb darab, mint a Sky Ladder: Curtis két konkrét eseményből vezeti le történelmünk elmúlt 40 évét, hogy megmutassa, milyen folyamatok vezettek el az igazságon túli világig, ahol Trump és Putyin lehetnek a fő aktorok, és ahol a Facebook alakítja életünk majd minden pillanatát.
Ehhez pedig egészen elképesztő tempót választ, amiben folyamatosan váltják egymást a legkülönfélébb archív felvételek, főleg a Közel-Keletről és az Egyesült Államokból, 1975-től napjainkig.
Curtis filmjével rengeteg ponton lehet vitatkozni, teljesen önkényesen választott hangsúlyokat, sokszor túlzottan leegyszerűsít történelmi eseményeket és fontos szereplőket teljesen kihagyott a narratívájából, de közben mégis nagyon intenzív élmény.
Egyrészt előszedett egy csomó olyan felvételt, melyekkel jóeséllyel korábban alig találkozott valaki, másrészt pedig ha a történet egészét, amit felrajzol, nem is fogadjuk el könnyen, attól még az egyes történetkockák önmagukban is nagyon erősek: az internet hajnaláról, a világot hülyére vevő és a hülyére vett Kaddafiról, az üzletember Trumpról, Kissinger és Reagan Amerikájáról, Putyinról és az őt befolyásoló posztmodern színházi hatásokról és így tovább, szinte a végtelenségig. Ezek az egymásra ömlesztett párperces blokkok is bőven alkalmasak arra, hogy olyan kérdéseket fogalmazzunk meg a világról, amik amúgy ritkán szoktak eszünkbe jutni.
A Youtube-on sajnos felirat nélkül van csak fenn a film, de állítólag van helye az internetnek, ahol megtalálható angol felirattal együtt is, magyar feliratról viszont sajnos még nem tudunk.