Gond van egy másik legendás 56-os fotóval is

politika

Miközben még tart a vita, hogy akkor most Pruck Pál van a kiplakátozott 56-os képek egyikén, ahogyan azt korábban maga Pruck Pál, a rokonai és a fotó készítője is állította, vagy Dózsa László, ahogy a forradalomügyi kormánybiztos, Schmidt Mária állítja a valódi pesti srác lebűnözőzése közben, itt van egy újabb probléma a hivatalos poszterekkel.

Van ugyanis egy másik legendás 56-os fotó, a Paris Matché, amit szintén felhasznált a Schmidt Mária vezette Emlékbizottság a hatvanadik évfordulóra. Kivágta belőle Sponga Juliannát, más hátteret adott a képnek, és már kész is lett a plakát.

Csakhogy - mint a 168 Óra cikkéből kiderül - a Budapesten élő francia fotós, Bruno Bourel érdeklődését felkeltette a módosított fotó. Ismerte azt a Phil Casoart, aki Balázs Eszterrel közösen 2006-ban könyvet írt Budapest hősei címmel, éppen az eredeti kép három alakját kutatva, és megkérdezte tőle, hogy a fotós, Russel Melcher tud-e a képe felhasználásáról.

Az Amerikában élő Melchernek továbbították a kérdést, és kiderült, hogy fogalma sem volt róla, nem tájékoztatták, nem kértek engedélyt tőle és nem is keresték meg, tehát fel sem merült, hogy megvásárolják tőle a fotográfia közlési jogát. Ezért ügyvédet kért fel, hogy tisztázza a helyzetet.

A dolog azért is kínos, mert Russel Melcher Budapestre jön, a francia intézet meghívására az évfordulós rendezvények egyikére, a fotóról szóló könyv magyar nyelvű kiadásának bemutatására. Az eseményt a fotót felhasználó Emlékbizottság is támogatja, legalább személyesen tudnak egyeztetni.