Friss sajtópiaci fejlemények is bizonyítják, milyen masszív üzletet jelent a legalizált marihuánafogyasztás, illetve hogyan képes más üzletágakat is felfuttatni a konkrét fűtermelésen és -árusításon felül.
A High Times az igazi beszívott hippiidőkben, 1974-ben egyszámos viccnek indult New Yorkban: egy Tom Forcade nevű fickó és a haverjai - el sem merem képzelni, milyen körülmények között - kitalálták, hogy kinyomtatnak egy olyan Playboy-paródiát, amiben a pinát mindenhol könnyűdrogokkal (fűvel és gombával) helyettesítik, a középső oldalon pedig egy csöcsös nő fotója helyett egy marihuánavirágzat fényképe lesz a kivehető poszteren. Ehhez a pénzt következetes módon illegális fűárusításból teremtették elő.
A tréfa azonban olyan jól sült el, hogy a High Timesból igazi, minden hónapban megjelenő magazin lett, ami a többszázezres - a csúcson félmillió körüli - előfizetőtábor miatt rendes, sőt jó újságírókat tudott felvenni és menő életmódlappá vált, ami nem kizárólag a legalizációval foglalkozik, bár a fő csapásirány természetesen ez volt. Még Amerikában sem hemzsegnek a 43 éves magazinok, a HT viszont ennyi ideje vígan elvan.
A 43 év és a stabil piaci jelenlét ellenére a High Times mint tisztán sajtótermék sosem volt bombaüzlet, a nyeresége háromnegyedét különféle rendezvények, főleg a híres fűbajnokság, a Cannabis Cup rendezéséből hozta be.
Az államról államra haladó amerikai legalizációs hullám továbbgyűrűző gazdasági hatását mutatja az a sajtópiaci tündérmese, ami 2017-ben a magazinnal történt. Annak ellenére, hogy a Hight Times előfizetői tábora a félmilliós történelmi csúcshoz képest mostanában annak a fele alatt ingadozott, a nemrég a nyugati partra költöző szerkesztőséget a nyár elején 70 millió dollárért (jó 18 milliárd forintért) vette meg egy Oreva Capital nevű befektetési alap. Az előfizetők számának értékeléséhez jó támpont lehet, hogy a hasonlóan egy fogyasztási szubkultúrához kötődő Food and Wine magazinnak 960 ezer előfizetője van a HT 236 ezréhez képest.
De alig száradt meg a nyálas hosszúpapír az orevások kezében, máris újabb akvizícióról érkezett hír: a befektetési alap most három és félszeres áron, 250 millió dollárért (ez már 65 milliárd forint) adja tovább a pakkot egy Origo Acqusitions nevű cégnek. Az Origo olyan speciális befektetési vállalkozási formában működik, aminek az a célja, hogy a bakhitelből felvásárolt cégeket azonnal tőzsdére vigye és a bevezetés haszna legyen a nyeresége. A High Timest a tervek szerint októberben viszik tőzsdére.
A lapba azért mertek ekkorát befektetni, mert bár a marihuánafogyasztás Amerikában továbbra is bűncselekménynek számít szövetségi szinten, a rekreációs célú fogyasztást már 8 állam és Washington DC is legalizálta. (Orvosi célból ennél jóval több, 29 államban és Washingtonban lehet füvet szívni legálisan.)
Maga a fűpiac évente 27 százalékkal bővül, és ha újabb államokban szavazzák meg a legalizációt, ez a tempó még jelentősen gyorsulhat is. A High Times sikerét elemzők részben annak is tulajdonítják, hogy ebbe a fűipari vállalkozásba olyan befektetők is mernek pénzt tenni, akik egy direktben termesztéssel vagy kereskedéssel foglalkozó cégbe még nem mernének tőkét invesztálni.
(via Reuters)