Tegnap került nyilvánosságra a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság jelentése a Yandex-ügyről. Április 9-én írtuk meg, hogy a kormány hivatalos Nemzeti Konzultációs honlapja orosz szerverre továbbítja a kitöltők személyes adatait. Ezután indított vizsgálatot az adatvédelmi hatóság, ami azt állapította meg, hogy a Rogán Antal propagandaminisztériumának dolgozó alvállalkozó hibázott a konzultációs oldal elkészítésekor.
A Yandex a magyar adatvédelmi hatóság kérdésére a vizsgálat során azt mondta, hogy
a szerverük nem fogadta a magyar konzultációs oldalról feléjük elküldött személyes adatokat.
Ez így nem teljesen életszerű, és nem is bizonyítható.
A Yandex mérési szolgáltatása kb. önkiszolgáló módon működik. Bárki felmehet a Yandex oldalára, létrehozhat egy felhasználói fiókot, és aztán minden további nélkül csinálhat magának egy mérőkódot, amit csak be kell illeszteni a weboldalába, hogy lássa, hány látogatója van, és azok mit csinálnak az site-ján. A kód elkészítésekor lehet azt is beállítani, hogy a weboldalon található különböző mezőkbe írt szövegeket is mentse a Yandex, ennek a funkciónak "webvisor" a neve. Mivel a magyar konzultációs weboldalon a nevet és az emailcímet is meg kellett adni a kitöltőknek, ezért ezeket a személyes adatokat is elküldték Magyarországról az orosz cég szerverei felé.
Most a NAIH vizsgálata során a konzultációs honlapot készítő alvállalkozó arról beszélt, hogy ők a kód elkészítése után, de még a honlap élesedése előtt kikapcsolták a "webvisor" nevű funkciót, az csak a kódban maradt benne véltelenül. Ezt a nyilatkozat alapján fogadta el a NAIH.
„Tekintettel arra, hogy az egyik ilyen elemző eszköz rosszindulatú félremagyarázásokra adhat lehetőséget, a kormány arra kérte a fejlesztőket, hogy ezt a technikai funkciót kapcsolják ki"
Ez a mondat Rogánék április 9-én kiadott közleményében szerepel, és nem az olvasható ki belőle, hogy a személyes adatokat külföldre küldő "webvisor" funkciót már a konzultációs honlap élesedése előtt kikapcsolták, hiszen akkor április 9-én már nem nagyon lett volna mit kikapcsolni.
A Yandex képviselői a vizsgálat során azt mondták, hogy a személyes adatokat ugyan elküldte feléjük a konzultációs honlap, de azokat a szerverük nem fogadta, pont mert ki volt kapcsolva a "webvisor" funkció, és "csak" a kódban maradt benne.
„A Hatóság megjegyzi, hogy ilyen bizonyítás nem is lehetséges a külföldi szerverek átvizsgálása nélkül.”
Ezt írja a NAIH vizsgálati jelentése a dologgal kapcsolatban. Ez azt jelenti, hogy valójában nem lehet kétséget kizáróan bizonyítani, hogy mi történt annak a 11 ezer magyar állampolgárnak a személyes adataival, akik ez első napon töltötték ki a Nemzeti Konzultációs weboldalt, még mielőtt a 444 cikke nyomán a propagandaminisztérium kiszedette a site-ból az orosz kódot.
Az sem túl életszerű, hogy a Yandex szerverei egyáltalán ne fogadták volna a Magyarországról küldött személyes adatokat. Az lehet, hogy a rendszerben nem kerültek feldolgozásra, és így nem jelentek meg a felhasználó fiókjában, de amit a magyar konzultációs honlap kiküldött, az feltehetően az orosz cégnél megtalálható.
Ezzel kapcsolatban is csak a szerverek átvizsgálása jelenthetne bizonyítékot, illetve jelenthetett volna, hiszen a szabálytalan adatküldés április elején történt, az eltelt idő hosszúsága mostanra már mindenféle rosszhiszeműség nélkül is törölhették az adatokat a Yandexnél.
Az sem érdektelen, hogy a NAIH-nál valamiért összevonták három politikailag érzékeny ügy vizsgálatát. Először a konzultációs honlap miatt érkezett bejelentés, ez nyilván a kormány számára volt kellemetlen történet, majd közvetlenül ezután az LMP és a Liberálisok adatkezelési gyakorlatát kifogásolták bejelentők. Péterfalvy Attila hivatal valamiért a három egymástól teljesen független ügyben folytatott vizsgálat eredményét egy dokumentumban, közös jelentésben hozta nyilvánosságra. UPDATE: Úgy tudjuk Péterfalvy Attila július elején, a Yandex-ügy vizsgálata közben, saját hatáskörben ellenőrzést indított más ellenzéki pároknál is a támogatók adatkezelésének ügyében.
Pedig az adatvédelmi tájékoztatóban kifejezetten azt írják, hogy nem megy semmilyen adat külföldre.
De azért lekapcsolták, mert "rosszindulatú félremagyarázásokra adhat lehetőséget".
Az alvállalkozó projektmenedzsere állítólag szólt, hogy nem lesz szükség a funkcióra, és az informatikus ki is kapcsolta a Yandex szerverén, de a honlap html-kódjából nem törölte manuálisan.