Az elmúlt napokban sorra derült ki a legnagyobb techcégekről, hogy hirdetési felületeiken kifejezetten könnyedén lehet rasszista kulcsszavakra fókuszálva hirdetéseket feladni, elérve így a potenciális rasszista fogyasztókat.
Szeptember 14-én derült ki, hogy a Facebook engedi a hirdetőinek, hogy azokra célozzák be a hirdetéseket, akik mondjuk zsidógyűlölőnek nevezik magukat vagy arról beszélnek, hogyan kéne elégetni a zsidókat. Ezeket az információkat egyrészt abból állították össze, hogy az illető mit mond magáról, iletve hogy milyen típusú tartalmakat fogyaszt a Facebookon.
A ProPublica cikke után a Facebook eltávolította az említett kategóriákat, de azóta sorra kerültek még elő rasszista, szexista, idegengyűlölő kategóriák, melyek alapján célozni lehetett a hirdetől számára.
A Facebook válaszul egyelőre leszedte a lehetőséget, hogy a hirdetők maguk szabjanak meg kategóriákat, és majd csak akkor kapcsolják vissza a funkciót, ha kitaláltak valamit ennek a helyzetnek a kezelésére.
Pár nappal később hasonló hirdetési lehetőségeket fedezett fel a Buzzfeed a Google AdWords felületén: a célzás első kulcsszavait megadva hasonló típusú kifejezéseket ajánlott fel magától a rendszer. Azaz amikor antiszemita felvetések jöttek, a Google rendszere magától dobált be további antiszemita ötletet. A cikk megjelenése óta a Google már letiltotta az előkerült ajánlatokat.
A Twitter sem úszta meg a dolgot, a Daily Beast felfedezése szerint a platformon is lehetett rasszista alapú kulcsszavak szerint keresni felhasználói csoportokra. A vállalat közleménye szerint a cikkben említett kifejezések rég tiltólistán vannak náluk, és ezért most vizsgálatot indítanak, hogyan sikerülhetett mégis egy rövid időre elindítani egy kampányt az újságíróknak. De lépni fognak az ügyben. (Quartz)