Öt éve próbálja kideríteni az Átlátszó, hogy hol, milyen értékben (és egyáltalán minek) helyez el hirdetéseket az utalványokat forgalmazó Erzsébet Utalványforgalmazó Zrt., de az állami cég mindaddig megtagadta az adatszolgáltatást, míg nem a lap újságírói bíróságra vitték az ügyet és 2017-ben jogerősen meg is nyerték az adatnyilvánossági pert.
„Az Erzsébet Utalványforgalmazó azonban a jogerős bírósági ítélet ellenére sem adta ki az adatokat, ezért büntetőfeljelentést tettünk a cég ellen a rendőrségen”
- írja az újság. Ettől már az állami cégnél is megrendültek, és végül kiadták az adatokat.
A számokból két dolog látszik: egyrészt, hogy az utalványforgalmazó egyre bátrabban szórta ki hirdetésre a milliárdokat, másrészt hogy a pénz elosztása nyilvánvaló politikai szempontok szerint történt. 2011-ben 187 millió, 2012-ben 1,1 milliárdot, 2013-ban 1,2 milliárdot, 2014-ben 198,5 milliót, 2015-ben 976 milliót, 2016-ban már 2,5 milliárd forintot költöttek reklámokra.
Az adatszolgáltatás hiányos volt, de 6,2 milliárdot így is biztosan elköltött a cég hirdetésekre. Itt a toplista:
(Átlátszó)