Ami majdnem tíz éve nem sikerül Budapest közterein, az összejött egy balatoni strandon: a Balaton Sound területén vizuálisan nagy erejű, jelentésrétegekben gazdag, minden szempontból igen hatásos köztéri emlékművet avattak, ami egészen meglepő aspektusból emlékezik Aviciire, a 2018-ban, 28 éves korában öngyilkossá lett világsztár DJ-producerre.
Aviciit a nagyközönség korábban fiatal, jóképű, kedves, szomorú szemű fiatalembernek ismerte, aki a jelek szerint nem bírta feldolgozni a globális szupersztárság mentális és fizikai terheit. A Soundon felállított emlékmű nem akart beállni a közhelyes megemlékezések sorába, ugyanis kifejezetten ijesztő, merev, rosszindulatú arckifejezéssel a semmibe meredő Aviciit mutat be nekünk.
A műre pillantva két motívum ragadja meg elsőként a nézőt: a főszereplő üres, rémisztő szobortekintete, illetve a szorosan a fejére tapadó sapkából és szélesen elterülő homokköpenyből álló ruházata.
A szemek megformálása egyértelműen görög-reneszánsz hatásokról árulkodik és nyilvánvaló utalás a Michelangelo-féle Dávid-szobor szemformálására:
azzal a látványos különbséggel, hogy Aviciinek nincsen szembogara. Ez világos popkulturális utalás a fekete szemű gyerekekre, a modern amerikai horrorlegendárium üres tekintetű, embergyerekeket formázó, autóstoppos démonjaira
illetve a legendás amerikai fantasy-horror sorozatra, a Supernaturalre.
A „szűk sapka kiterülő köpönyegszerűséggel”-kombó egészen más korra, stílusra és műfajra utal: ez az ikonográfia a reneszánsz és barokk festészet bíboros-ábrázolásainak kedvelt eszköztára. A modell szigorú tekintete és feszültségtől bemerevedő pengeszája egyszerre idézi meg Andrea Mantegna portréját Carlo de Mediciről, a kegyetlen uralkodócsalád egyik híres fattyáról:
Tiziano mesterművét Pietro Bembo bíborosról:
és Hornig Károly veszprémi püspököt:
Avicii általános megítélése annyira egységesen pozitív, hogy a Balaton Sound művészének különleges bátorságra lehetett szüksége ahhoz, hogy mainstream véleményt megkérdőjelezve ekkora homokszemet dobjon az állóvízbe.