1917. május 19-én még javában dübörgött az I. világháború, amikor egy svéd gőzhajó, az S/S Kyros elindult Petrográd (ma Szentpétervár) felé, hogy Franciaországból elvigyen II. Miklós orosz cárnak 50 láda cognacot és 15 láda likőrt a neutrális svéd felségvizeken keresztül.
Csakhogy a Balti-tengeren, az Åland-szigetektől nem messze megállította a hajót az UC-58-as német tengeralattjáró, aminek a kapitánya úgy döntött, elsüllyesztik a hajót, mert az alkoholt szállított, és ezt illegális csempészetnek minősítették. A legénységet átrakták egy másik hajóra, így biztonságban visszatérhettek Svédországba, de a cognacot és a likőrt elsüllyesztették.
A roncsot 1999-ben fedezték el, de az idők során horgászhálók és a víz annyira megrongálták, hogy a búvároknak veszélyes lett volna megközelíteniük. Több év előkészület után a múlt hónapban az Ocean X Team néven futó svéd mentővadászok és az izlandi iXplorer összefogtak a Deepsea Worker nemzetközi hajóval, hogy visszaszerezzék az üvegeket.
A Deepsea Worker speciális víz alatti robotjaival sikerült 600 üveg – ma már nem gyártott – De Haartman & Co. cognacot és 300 üveg Benedictine likőrt kiemelni. A Benedictine-t több mint 500 éve alapították francia papok, ma a Bacardi tulajdonában áll.
Azt még nem tudni, mi lesz az üvegek sorsa, és egyáltalán mennyit érhetnek ma, de néhányat elküldtek elemzésre Svédországba és Oroszországba. (Local)