Vádat emeltek Mark Forkner, a Boeing egyik volt vezető pilótája ellen, aki a hatóságok gyanúja szerint nyilatkozataival félrevezette a Szövetségi Légügyi Hatóságot (FAA), becsapva ezzel a repülőgyártó ügyfeleit, hogy több tízmillió dolláros bevételt hozzon a vállalatának.
Forkner a Boeing 737 Max modelljének berepülő pilótája volt. Az amerikai igazságügyi minisztérium szerint e szerepében lényegi információkat hallgatott el a 737 Maxok egyik kisegítőrendszeréről, a manőverkarakterisztikai rásegítő rendszerről (MCAS). Ez az a rendszer, aminek ellensúlyoznia kellett volna a gép megváltozott aerodinamikai tulajdonságaiból fakadó problémákat, vagyis azt, hogy a gép hajlamossá vált az átesésre. Ez egy igen jelentős változás, ám a Boeing annak érdekében, hogy ne kelljen újraengedélyeztetnie a géptípust, az FAA-nek leadott jelentéseiben igyekezett elhallgatni a jelentőségét. Így annak mibenléte, működésének sajátosságai rejtve maradtak a géptípusra váltó pilóták előtt.
Ezt a cikket teljes terjedelmében csak előfizetőink olvashatják el. Légy része a közösségünknek, segítsd a 444 működését!
Már előfizetőnk vagy?Igazából egy teljesen új repülőt akartak építeni, de a piac ellépett mellettük. Így aztán csak ráerőltették meglevő géptípusukra a nagyobb hajtóművet, emiatt a gép vezérléséhez is hozzá kellett nyúlni. Ebből lettek a bajok.
A vizsgálat előzetes eredményei szerint a robotpilóta szenzora azt jelezte, hogy a gép szinte függőlegesen repül, pedig valójában minden rendben volt.
Az egyik egy fillérekbe kerülő lámpa, ami azt jelzi, ha az átesésre figyelmeztető két szenzor nincs összhangban - ezt korábban extraként kínálták. Kvázi beismeréssel felérő sajtótájékoztatón mutatták be a 737-es gépcsalád legújabb típusának biztonsági frissítéseit azután, hogy két ilyen gép is lezuhant.
Olyannyira szakaszosították a gép tervezését, hogy még a Boeingnél se tudta mindenki, hogy megváltoztatták az átesésgátló rendszert, pedig az alapjaiban változtatta meg a gép működését.