Idén ősszel egymás után derül ki különböző alapanyagokról, hogy nincs belőlük elég, ami pedig van, azért lassan vagyonokat kérnek el a gyártók és forgalmazók. Óriási árnövekedést lehetett tapasztalni az építőipari alapanyagoknál, meredeken emelkedik a földgáz ára, a magnéziumhiány már az autóipari termelést fenyegeti, a Napi.hu cikke szerint pedig Magyarországon már elég nagy hiány van papírból. Ez ellátási gondokat okoz a kereskedőknek, akik közül van, aki már szűri a megrendeléseket, vagy mennyiségi kvótákat vezetett be, hogy valahogy oldja a helyzetet.
A portálnak nyilatkozó szakemberek szerint a hiány több tényezőre is visszavezethető: egyrészt meredeken megemelkedett a papír alapanyagának számító cellulóz ára, esetenként négyszeresére is nőtt az év elejéhez képest. A szállításhoz szükséges konténerek költsége és az energiaárak emelkedése miatt is drágább a papír. Ehhez még hozzájön a nagyobb kereslet is, ahogy ugyanis környezetvédelmi okokból egyre inkább kivezetik a cégek a műanyag csomagolást, részben papírral váltják azt fel.
A hiány miatt több hazai papírkereskedő már nem számláz előre, csak azonnali fizetéssel árusítja a papírt, egyes gyártók pedig allokációs kvótarendszert vezettek be. A Napi.hu-nak nyilatkozó Líra könyvkiadó szerint a könyvek árában egyelőre még nem fog meglátszani az emelkedés, de a nyomdákban már gondot okoz bizonyos, a gyártáshoz szükséges papíralkatrészek hiánya, ami miatt eltolódhatnak könyvek megjelenései. Ha pedig a hiány kitart, akkor a karácsonyi szezonban, amikor az emberek a legtöbb könyvet vásárolják, ennek már érezni lehet majd a hatását.
Évtizedek óta az építőiparban dolgozó szakembereket is meglepte, hogy milyen iszonyatosan megdrágultak az építkezésekhez szükséges anyagok. Orbán komoly lépéseket hirdetett, még az EU alapelveivel is szembemenne, hogy a lakásfelújítási támogatások ne mind alapanyagokra menjenek el. Viszont olyan erőkkel kellene szembeszállnia, amikre még a magyar miniszterelnöknek sincs hatása.
Rekord drága Európában a földgáz, és rég volt ilyen kevés tartalék a tározókban. Erről egyszerre tehet egy sor véletlen, a klímaváltozás, és pár jó és rosszabb szándékú változtatás.
Novemberre kifogyhatnak a készletek, Kína nem szállít elég magnéziumot, mert energiaszűkében van. A német autóipar (és részeként a magyar) komoly nehézségekkel néz szembe.