A Magyar Nemzet lerántotta a leplet az Átrium Színházról: nőnek öltözött férfiak szerepelnek egy előadásban

KULTÚRA

„Alföldiék szoknyája mögé bújik V. Naszályi Márta” - ezzel a címmel közölt cikket a Magyar Nemzet az Átrium Színházról és az I. kerület polgármesteréről, miután kiderült, hogy az önkormányzat együttműködési megállapodást kötött az intézményt működtető nonprofit kft.-vel.

A fideszes napilap többek közt azt rótta fel a színháznak, hogy „van olyan előadásuk, amelyben transzvesztiták szerepelnek”. Mint az Átrium válaszából is kiderül, a szerző feltehetően Az Őrült Nők Ketrecére gondolhatott, amit nyolc év alatt 322 alkalommal játszottak, de világszerte számos országban fut a musical 1973-as eredetije, és filmváltozatok is készültek belőle. (A történetben Az Őrült Nők Ketrece egy mulató elnevezése, ahol nőnek öltözött férfiak lépnek fel.)

Részlet Az Őrült Nők Ketrece című előadásból
Fotó: Lakatos Péter/Átrium Színház

„Segítendő a további súlyos vádpontok megalkotását”, az Átrium az alábbi szöveget tette közzé a Facebookon:

  • „elismerjük, hogy egyes előadásaink tehetséges és tehetségtelen korrupt politikusokról és köztisztviselőkről szólnak;
  • töredelmesen bevalljuk, hogy egyes darabjainkban a hatalommal kompromisszumot kötő, véleményüket az érdekeik szerint képviselő, gerinctelen emberek is szerepelnek;
  • továbbá kénytelenek vagyunk beismerni azt is, hogy bizonyos produkcióinkban az elvárttól eltérő fajú, színű, etnikai vagy társadalmi származású, genetikai tulajdonságú, nyelvű, vallású és/vagy meggyőződésű emberek a szereplők”.

Középiskolásoknak tartanának színházi foglalkozásokat

A Magyar Nemzet többször kiemelte azt is, hogy az Átriumnak van középiskolásoknak szóló, társadalmi érzékenyítő programja, amit a cikk szerint problémásnak talál a kerületi Fidesz és egy ex-jobbikos képviselő.

Ez öt színházi produkciót takar, amiken a megállapodás keretében ingyen vehet majd részt harminc középiskolás az I. kerületből. A lap szerint a helyi jobboldal által „ideológiailag is kifogásolt” előadások a következők:

  • a Szociopoly című interaktív színházi társasjáték a mélyszegénység problémáiról,
  • Háy János A bogyósgyümölcskertész fia című történetének színházi feldolgozása, ami a vidékről nagyvárosba kerülő kamasz felnövéséről szól,
  • Totth Benedek Holtverseny című regényének színházi átirata, ami szintén középiskolásokról szól,
  • Szűcs Zoltán Megálló című darabja, ami egy hajléktalan ember és egy parlamenti képviselő találkozásáról szól,
  • egy Megáll az idő-feldolgozás, ami az életet kezdő fiatalok problémáit dolgozza fel.

A képviselő-testületnek benyújtott előterjesztés alapján a kerületi lakosok 10 százalék kedvezményt kaphatnak az átriumos előadásokra, és az önkormányzat esetenként ingyen használhatja a színháztermet.

A Magyar Nemzet szerint az önkormányzat ezért néhány tízmillió forintos támogatást nyújt a színháznak. A lap korábbi cikkében a Fidesz önkormányzati képviselője azt mondta, meg kell akadályozni, hogy az Átriumnak ennyi pénz jusson.

Miért kér támogatást az Átrium az önkormányzatoktól?

A színház hétfőn válaszolta meg ezt a kérdést. Azt írták, a minisztérium még mindig nem bírálta el sok független színház működési pályázatát, ezért egyetlen forint állami támogatást sem kaptak. Ráadásul a visszaélések miatt átalakított kulturális tao-rendszer következtében az Átriumnak eleve jóval kevesebb állami támogatás jutna, pedig „az volt az ígéret, hogy a tisztességesek nem lesznek kárvallottjai az új rendszernek”

„Ha nem kapunk támogatást, kénytelenek leszünk bezárni, amit a cancel culture heves ellenzői és a »két oldal közötti párbeszédet« szorgalmazók nyilván nagy sajnálattal fognak végignézni.”Az Átrium szerint nem lenne szükség önkormányzati támogatásra, ha megkapnák azt a pénzt, ami 2018-ig rendelkezésre állt. „2019-ben a fővárosban az önkormányzati választásokon egyes politikai erők programszinten vállalták, hogy nyitva tartják az Átriumot, segítik a független kultúrát, az emberek pedig erre szavaztak ebben a városban, ezekben a kerületekben, pedig ez nyilvánvalóan állami feladat lenne, csakhogy az államnak láthatóan nem akarózik támogatnia az olyan műhelyeket, amelyekre nincs ráhatása.”