„Öt éve indult a metoo-kampány, az áldozatoknak lett hangjuk, az elkövetőknek lett arcuk. Néhány, különböző súlyú és következményű ügy nálunk is feltűnést keltett ugyan, de kétséges, végül mire jutott vele a társadalom. Akiknek a neve viszont szóba került, ők kétségkívül megbélyegzettek lettek. Egy közülük bátran áll a nyilvánosság elé, kétségkívül kockázatot vállalva. Ő a ma esti vendégem: Kerényi Miklós Gábor!”Így vezette fel péntek esti, Húzós című ATV-s beszélgetős műsorát Rónai Egon. A vendég az a Kerényi Miklós Gábor, akit 2017-ben erőszakkal és zaklatással vádolt több olyan színész is, akikkel az Operettszínház volt művészeti vezetője korábban együtt dolgozott. A „Keró” néven is ismert színházi rendezőnek így alkalma nyílt a tévében megmagyarázni „a saját narratíváját” a zaklatásokkal kapcsolatban egy férfi műsorvezetőnek, mindezt a #Metoo 5. évfordulójára.
A bemutatásban a szerkesztők már eleve „a hazai zenés színházi élet fenegyerekeként” hivatkoznak Kerényire, de a végén azt is hozzáteszik, hogy ő „az elmúlt negyedszázad egyik legsikeresebb musical-rendezője”. A műsor leírásában pedig még ez szerepel:
„Bűn, hiba vagy tévedés? Van-e beismerés ennyi idő után? Van-e, lehetséges-e visszatérés? Hol vannak a határok? Mennyire változik ez országonként és koronként? A metoo egy kampány volt, vagy elhozta a szemléletváltást is? És akit egyszer megbélyegeztek, annak megbocsát-e a színházi világ és a közönség?”
Rónai a felvezetésben felidézi, hogy a Vígszínház „két legendája”, Marton László és Eszenyi Enikő is a #Metoo miatt „volt kénytelen” távozni a színházból, és a mozgalom miatt „visszavonulásra kényszerült” Gothár Péter is. Majd egy rövid biográfia következik Kerényiről, főleg arról, milyen díjakat és elismeréseket kapott pályája során a rendező, és mennyi mindent tett le az asztalra.
A riport elején Kerényi aktualitásokról beszél, röviden elmondja, mennyire elfoglalt mostanában, majd hamar a zaklatásokra terelődik a szó. Szerinte, mivel sokaknál „kicsapta a biztosítékot, ahogy ő él”, két választása maradt: bujkál a sötétben, vagy „új biztosítékot csavar be”. Ő pedig az utóbbit választotta.
Majd gyorsan tisztázza, hogy ő semmilyen bűnt nem követett el, ugyanakkor felismerte, hogy a viselkedésével „sokakat megbánthatott”. És mivel „a színház egy robogó gyorsvonat”, abban a környezetben sok hibát elkövetett, amelyek miatt - hogy rendezni tudja magában -
pszichológushoz is kellett mennie, mert ezeket a konfliktusokat ő is nagyon megszenvedte.
Ezt a cikket teljes terjedelmében csak előfizetőink olvashatják el. Légy része a közösségünknek, segítsd a 444 működését!
Már előfizetőnk vagy?A színház igazgatója továbbra is azt állítja, hogy korábban nem tudott ezekről. De megérti, ha ezt valaki nem tudja elhinni neki.
Az első eset a hatvanas években történt, az utolsó két éve. Hét nő mondja el részletesen, hogyan molesztálta Marton László.
113-an Rudolf Pétert, 5-en pedig Eszenyi Enikőt támogatták, Csányi Jánosra nem érkezett szavazat.
Közleményt adott ki a Katona József Színház volt rendezője.
A csípője egy kicsit rendetlenkedik, ismerte el.
A rendező elismeri, hogy van alapja az elfenekelős történetnek, de úgy emlékszik, közös megegyezés alapján történt.
A hétfői Egyenes Beszédben elhangzottak után már azt sem engedték neki, hogy ő menjen nyugdíjba. Kerényi erre nyílt levélben kért bocsánatot, azt állítva, hogy ő csak jót akart a művészet nevében.
Fegyelmi helyett felmentés.
A szexuális zaklatás a hatalommal való visszaélésről szól, és mindannyiunk ügye, nem csak a filmiparban dolgozóké.