A Budapesti Közművek szerint „vagyoneltolódás”, hogy teljesítés nélkül közel 70 milliót vett fel egy temetői alvállalkozó

Budapest

Vagyoneltolódásnak nevezte Budapesti Közművek azt, hogy egy temetői alvállalkozónál 68,7 millió forint túlfizetés keletkezett, és a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló cég nem is kéri azt vissza, hanem utólagos ledolgozást tesz lehetővé – írta meg a Népszava.

A Harmat Kert Kft. 2012 óta partnere a Budapesti Temetkezési Intézetnek (BTI), majd miután az beolvadt a Budapesti Közművek Zrt-be, annak dolgozik tovább. A cég jellemzően temetőgondozási és zöldfelület-fenntartási feladatokat vállalt több kerületben, dolgozott a Főkertnek is.

Mártha Imre, a Budapesti Közművek vezérigazgatója írta alá az 1,2 milliárd forintos a budapesti köztemetők zöldfelület-fenntartására vonatkozó keretszerződést 2022 májusában. A cég hat alvállalkozó bevonásával akarta elvégezni a 450 hektárnyi temető rendben tartását.

Tavasszal a Budapesti Közműveknél belső ellenőrzés indult, mert több temetővezető jelezte, hogy hiányos a munka, és több képviselő és polgármester is jelezte szeptemberben a Fővárosi Közgyűlésben.

A közművel felügyelőbizottsága júniusban soron kívüli vizsgálatot rendelt el. Kiderült, hogy „a temetővezetők jelzéseit nem vették figyelembe a számlakiállítást megalapozó teljesítési igazolások aláírásakor”, „a vállalkozó szava döntött a temetővezetőkével szemben”. Az igazolások jóváhagyója azt mondta, nem ismerte a teljesítményigazolásokra vonatkozó szabályokat. Végül az érintett dolgozó munkaviszonyát megszüntették, a temetők gondozását új tender nélkül, házon belül megoldották. A Harmat Kerttel 2022-ben kötött keretszerződés jövő májusig hatályban marad.

A Népszava beszámolt egy április 26-i jegyzőkönyvből is, ami szerint a Budapesti Közművek és a Harmat Kert még a felügyelőbizottság ülése előtt megállapodott, hogy „a felek elfogadták a vizsgálat eredményét, sőt megerősítik, hogy a szerződéses kapcsolatban 68 698 320 forint vagyoneltolódás következett be a vállalkozó javára a teljesített munka és a kifizetett díj között”. A lap szerint ez azt jelenti, hogy ennyivel számláztak túl. A megállapodás értelmében a cég „a fennálló keretszerződés hatályán belül pótlólagos munkákat végez pénzügyi teljesítés nélkül” – írják.

Megemlékező Budapesten a Fiumei úti temetőben mindenszentek napján, 2022. november 1-én.
Fotó: Balogh Zoltán/MTI/MTVA

A közművek a Népszavának azt is írta, hogy a sírgondozási szolgáltatást is ellátják, idén az eddigiektől eltérően osztva írták ki a pályázatot, hogy minél több piaci szereplőt vonhassanak be, csakhogy végül a budai, az észak-pesti, a dél-pesti és az Új Köztemető sírgondozási és sírápolási szolgáltatásaira kiírt tendereket mind a Harmat Kert nyerte meg.

A Budapesti Közművek a Telexnek azt írta: „Az érintett vállalkozóval kötött keretszerződés hónapokkal ezelőtt kimerült, további munkákat már nem kapott. A hibásan elvégzett munkálatokat a vállalkozó – hosszas pereskedés helyett – az érintett időszakban már pótolta. Cikkükben tévesen szerepel az, hogy ledolgozhatja, ez már a Budapesti Közművek reklamációját követően azonnal megtörtént. A vizsgálat megállapította, hogy ezzel a Budapesti Közműveket anyagi kár nem érte. A társaság ezen intézkedések, így különösen a szavatossági jogok érvényesítése révén elkerülte az esetleges anyagi károkat. Ezen lépések mindenben megfelelnek az üzleti életben és közszolgáltatói gyakorlatban szokásos polgári jog által biztosított megrendelői magatartásnak, a társaság vezetése a helyzetek kezelése során minden tekintetben az elvárt és gondos magatartást tanúsította. Fontos kiemelni, hogy a vállalkozó a feltárt hiányosságokat saját költségére korrigálta, a munkákat a szerződés lejárta előtt további térítés nélkül ismételten elvégezte.”