„Az emberek nem tudnak nem hibázni, de a bölcsek és a jók a hibáikból és a tévedéseikből bölcsességet tanulnak a jövőben” – Plutarkhosz
„My heart starts boom
My arms feel weak
My head is exploding every day of the week” – DJ Bobo
Szerencsénkre van néhány Z generációs kollégánk a szerkesztőségben. Pár napja, készülvén erre a cikkre, küldtem nekik egy üzenetet, amiben megkérdeztem őket arról, hogy bármilyen keresőalkalmazás nélkül meg tudják-e mondani, mi az a eurodance (jurodensz), ismernek-e előadókat, vagy tudják-e, melyik országban volt a műfaj központja. Ötük közül egy sem tudott pontosat mondani, egyedül Benics Márk volt képes azonosítani a Pump up the Jam című számot témába vágóként (TikTok-videókból ismerte amúgy). Ez a – szerencsére teljesen érthető – fogalmatlanság már csak azért is meglepő, mert volt kis híján egy évtized, amikor mindent meghatározott ez a zenei műfaj itthon, egész Európában, sőt globálisan is sikeres volt.
Szóval abba a helyzetbe hoztam magam, hogy el kellene mondanom a huszonkevés éveseknek, mi is az a eurodance. Segítségül adja magát DJ Crazy Times idén nyáron kiadott klipje, ami a Minden európai dance zene a 90-es években címet viseli. És valóban: tökéletesen összefoglalja az összes hasonló slágert.
Mutatom a rapbetét szövegét leírva is, a fordítással nem húznám az időt, csodás fordítóprogramok segítenek annak, akinek kell:
Life, it never die / Women are my favorite guy
Sex, I'm wanting more / Tell the world, „Stop the war”
Boom, hear the bass go zoom / Have a body, feel the groove
Cyber system overload / Everybody movement
Vicc? Aki nem élt a 90-es években, az talán nem is érti, miért merül ez fel kérdésként. Nos, DJ Crazy Times tényleg viccel – mindig viccel, ő valójában Kyle Gordon komikus –, de nem jár messze ennek a számnak a minősége az eredeti eurodance-dalokétól, sőt. DJ Crazy Timesra/Kyle Gordonra még visszatérünk, de most jöjjön pár nosztalgiával és szégyenérzettel kevert bekezdés az igazi eurodance-ről, hisz az adatok azt mutatják, a műfaj hamarosan végképp feltámad.
Ahogy Trianon történetét is el lehet mesélni többféle kezdőpontból kiindulva – például a kiegyezéstől, a világháború kitörésétől, esetleg annak végétől –, úgy a eurodance okait kezdetét sem könnyű meghatározni. Mi most nem térünk ki az ősöknek tekinthető eurodiscóra és az italodiscóra, ugorjunk helyette azonnal Németországba, a berlini fal leomlásának varázslatos pillanatába.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy?Az új Barbie tömegfilmként talán működik, minden más szinten viszont felszínes és még önparódiaként is nehezen értelmezhető.
Ritka az olyan erős bemutatkozás, mint az Aftersun (Volt egyszer egy nyár). A skót Charlotte Wells első filmje, Paul Mescalnak pedig az első főszerepe, amiért rögtön Oscarra jelölték. Apa és lánya csak nyaralnak együtt, de a nézőnek összeszorul a szíve.