444: Melyik a kedvenc részetek a filmben?
Katona Csaba: Jól hozta a korabeli Pestet a bokáig érő sárral és lótrágyával, jók voltak a díszletek is és összességében a látványvilág. A komikusságát tekintve szerintem mindent visz, amikor Szendrey Júlia verekszik. A film tele van teljesen irreális elemekkel, imádom azt is, hogy Petőfi a személyes erejével meggyőzi az olasz katonákat, hogy itt most nem kéne lövöldözni.
444: Rákay Philip azt üzeni a történelmi hűség miatt okoskodóknak és azoknak a történészeknek, akik “együgyű szakbarbárként képtelenek felfogni” a filmes szempontokat, hogy inkább örüljenek, hogy vannak patrióta filmesek és szerinte szerethető karakterek.
Vaderna Gábor: Ha megjelenik egy alvilági titkosrendőr, aki ebben a korban nem igazán létezhetett, akkor megjelent a filmben egy fikciós hagyomány - nekem az égvilágon ezzel semmi gondom nincsen. A mohácsi csatát is meg lehet nyerni filmen gond nélkül, ez szabadságában áll bárkinek. Az már érdekesebb kérdés, hogy egy műalkotás milyen viszonyban van azzal, amit amúgy egy társadalom tud a saját történelméről. Hogy ahol a film szembemegy azzal, amit a kisiskolások tanulnak, ezt vajon miért csinálja?
444: Ez elég sok történelmi kalandfilmnél felvethető.
VG: Van egy társadalmi tudás a történelemről, amivel eljátszanak a történelemmel foglalkozó műalkotások. És persze ezek a műalkotások termelik is a történelemről való közösségi tudást. Amikor Jókai Mór megírja a Kőszívű ember fiait, még nagyon közel vagyunk időben 1848-49-hez és a bukás traumájához, és egy nagyon komoly munka zajlik, hogy hogyan lehet erről beszélni. Jókai nagyon sematikus választ ad, hiszen a Kőszívű ember fiai arról szól, hogy a szabadságharc azért bukott el, mert belső ellenségek voltak meg külső túlerő - az ő válasza is az, hogy vagyunk mi, a jók, és vannak a gonoszok. Közben Kemény Zsigmond jóval mélyebb önmarcangoló elemzéseket ad, vagy Széchenyi is a kései írásaiban azzal próbál szembenézni, hogy mi mit rontottunk itt el. Ez egy játszma volt arról, hogy hogyan fogunk gondolkodni erről az egészről, és amikor Jókai megjelenteti a Kőszívű ember fiait, annak bizony nagyon komoly hatása van.
KCS: Egy filmben a fikció természetes. Más kérdés, hogy ezúttal sikerült Vasváriból csinálni egy folyamatosan erigált falloszú valakit, aki csajozógépként veti magát a forradalomba, pedig ennél azért sokkal összetettebb figuráról beszélünk, aki végül meg is hal a harcokban. Mintha a Jóbarátokat néznénk, megvannak az archetípus szerepek, a kicsit esetlen, a csajozó, a legbecsületesebb, és a Farkasch, az áruló archetípusa. Az, hogy a magyarországi főhadparancsnok Lederer magához hívat egy kérdéses hátterű figurát, akit gyakorlatilag felhatalmaz arra, hogy erőszakos eszközöket alkalmazzon gátlás nélkül, meg folyamatosan döntéseket hozzon egyeztetés nélkül, teljesen nonszensz, ezt a 19. században lehetetlen ebben a formában elképzelni.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy?Semmi köze a történelmi valósághoz a valaha volt legdrágább Fidesz-filmnek, a Rákay Philip-féle, a 48-as forradalomról szóló Most vagy sohának. Sőt direkte meg is hamisítja azt. De ettől még, vagyis pont emiatt baromi jól el lehet rajta szórakozni.
Hiszen ők is hazafias kötelességből forgatták le.
„A Titanic szerelmespárja: Rose és Jack is kitaláció csupán”.