A kötelező akciózás júliusi kivezetése után túl nagyot emeltek az árakon az élelmiszerboltok Nagy Márton szerint, ezért a nemzetgazdasági miniszter felszólította a Gazdasági Versenyhivatalt, hogy indítson vizsgálatot a kereskedelmi láncok ellen.
„A családok védelme érdekében bevezetett kormányzati intézkedések, mint az élelmiszer árstopok, a kötelező akciózás, illetve az online árfigyelő rendszer eredményesnek bizonyultak a szankciós infláció letörésében. Ugyanakkor a kötelező akciózás kivezetését követően a kereskedelmi láncok egyidejű és jelentős mértékű áremeléseket hajtottak végre alapvető termékek esetében [...]”,
áll a minisztérium közleményében.
Az infláció mérséklésére 2022 februárjában ársapkát rakott a kormány az olyan alapvető élelmiszerekre, mint a liszt, a napraforgóolaj, a sertéshús, a csirkehús, a 2,8 százalékos tej, a kristálycukor, a krumpli és a tojás, 2023 nyarán pedig ezt a kötelező akciózás és az online árfigyelő rendszer váltotta fel. Az idén júliussal kivezetett intézkedés miatt egyes kereskedelmi láncoknál kénytelenek voltak korlátozni, mennyit lehet vásárolni az árstopos termékekből: a boltoknak nem érte meg ársapkás termékeket árusítani, a termelők pedig hoppon maradtak.
Nagy István agrárminiszter egyik becslése szerint a hatósági árak nélkül a legjobban rászoruló társadalmi rétegeknek akár harminc százalékkal emelkedtek volna az élelmiszerköltségei. A minisztérium szerint a kötelező akciózás kivezetésével a nagyobb élelmiszerláncok jelentősen megemelték a liszt, a 2,8 százalékos tej és a kristálycukor árát, egyes termékeknél akár nyolcvan-száz százalékos áremelést tapasztaltak.
A Gazdasági Versenyhivatal „megteszi a szükséges intézkedéseket”.
Az árstopok kivezetése utáni első reggelen megnéztük, mi a helyzet a nagyobb fővárosi üzletekben: akkor kiugró drágulásokat és meglepő áreséseket is láttunk. A 2023 végéig frissülő inflációfigyelő aloldalunk itt elérhető. (MTI)
Az ársapka sem a termelőknek, sem a beszállítóknak, de valójában a fogyasztóknak sem éri meg. A meghosszabbított burgonya-árstopon keresztül megpróbáljuk szemléltetni, miért nem.
Tíz forinttal emelkedik a tojás nettó termelői ára. Az majd kiderül, hogy ennyivel drágább is lesz-e a tojás a boltokban, de mindennek tovább emelheti az árát.
Az árstopos plakátokat újabb kék plakát váltja a boltokban.
Kevésbé drasztikusan, mint az Aldi.
Az RTL Híradójában bemutatott felvételek szerint a vásárlók sok helyen üres polcokkal találják magukat szembe, amikor tojást, lisztet vagy cukrot akarnak venni.
Az eddig árstopos termékekből összeállított bevásárlókosarunkban az átlagárak 6 százalékkal nőttek hétfőről keddre. Az viszont, aki mindenhol a legolcsóbbat keresi, akár olcsóbban is bevásárolhat. Kiugróan dráguló cukor, beesett liszt-, csökkenő olaj- és tojásárak az árstop utáni első napon.