Egy ideje már tudni lehet, hogy a nyugdíjpénztári megtakarításait bárki önként lakáscélra fordíthatja majd 2025-ben, méghozzá úgy, hogy a felvett pénzhez adómentesen juthat hozzá (hogy mi is ez az egész nyugdíjból lakást program, hogy kinek lesz ez jó, milyen előnyei, hátrányai, ingatlanpiaci hatásai lehetnek, ezt a múlt heti podcastunkban beszéltük át a Bankmonitor szakértőjével, az adást itt hallgathatod vissza).
A gazdasági minisztérium hétfőn közleményben már ismertette is a jogszabály néhány fontosabb elemét, majd a kormány honlapján megjelent az erről szóló törvény tervezete is. A társadalmi vitára bocsátott jogszabály mindössze másfél oldalon akarja szabályozni ezt a kérdést, a törvény indoklása pedig csupán egyetlen, messze nem krasznahorkais hosszúságú, másfél soros mondat. Így aztán a nyilvánosságra került tervezet megválaszol ugyan számos kérdést, de egy csomót nyitva is hagy.
Ebben a cikkben összeszedtük, mi az, amit a tervezet alapján most tudni lehet a várható jogszabályról – az úgynevezett társadalmi viták az elmúlt években tapasztalataink szerint érdemben nem befolyásolták a közzétett törvény- vagy rendelettervezeteket –, és azt is, hogy milyen kérdések maradtak egyelőre megválaszolatlanul. Ez utóbbi összegyűjtését nagyban segítette a Bankmonitor elemzése, amely tíz pontban foglalta össze, hogy milyen kérdésekre nincs most válasz.
A törvénytervezet szerint azok az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítással rendelkezők, akik lakáscélra fordítanák a nyugdíjkasszában összegyűlt pénzt vagy annak egy részét. A dolgok mostani állása szerint tehát
A lakáscélt a tervezet sok szempontból szűkíti, ugyanakkor egyes kérdésekben eléggé megengedőnek vagy inkább átgondolatlannak tűnik a törvény mostani változata. A közzétett szöveg szerint ugyanis az alábbiak számítanak lakáscélnak:
A fentiek alapján úgy tűnik ebből a tervezetből, hogy
a jogalkotó két csoportot azonnal kizárhat a támogatásra jogosultak köréből: azokat, akik építkeznének, valamint azokat, akik önerős ingatlanszerzéshez használnák fel a nyugdíjpénztári megtakarításukat.
A Bankmonitor elemzése kiemeli: „a célok között a korszerűsítés, felújítás szerepel. A lakáshiteleknél pedig az van nevesítve, hogy olyan hitel lehet, amely lakóingatlan megszerzésére irányul”. Ezen pontok alapján, mint írják, „felmerülhet a kérdés, hogy mi lesz azokkal, akik saját házat szeretnének építeni. A felújítás, korszerűsítés nyilván nem vonatkozik rájuk, ugyanakkor erősen kérdéses, hogy a »megszerzés« kifejezésbe belefér-e egy új ház építése”. Ugyanez a kérdéskör felmerül a bővítési célú kölcsön esetében is.
A törvénytervezet azt is előírja, hogy ha új ingatlan a cél, akkor a megtakarítást hitelcélhoz lehet felhasználni, ezért kizárt az önerős vásárlás. Ugyanakkor, hívja fel a figyelmet a Bankmonitor, a jogalkotó a mostani tervezet szerint nem rendelkezik arról, hogy milyen mértékű, mekkora összegű kölcsön felvételére lenne szükség a lehetőség kihasználásához. Így „megnyílhat egy kiskapu: felvehetnek egy kis összegű - mondjuk 1 millió Ft összegű - lakáshitelt azok a vevők, akik alapvetően saját megtakarításból is meg tudták volna venni új otthonukat csak azért, hogy az új lehetőséget kihasználják”.
Ha már a hitelről és törlesztésről beszélünk, máris meg kell említeni, hogy a törvénytervezet ezzel kapcsolatban meglehetősen pontatlan. Azt írják ugyanis, hogy a megtakarítást fel lehet törni „hitel- vagy kölcsönszerződés (...) törlesztésének támogatása” céljából. Azt viszont nem pontosítja, hogy mit jelent a törlesztés. Hiszen az egy általános kategória, beletartozik a rendszeres (jellemzően havi) hiteltörlesztés, a kölcsön vagy hitel egy nagyobb összegű előtörlesztése, illetve a teljes hátralévő hiteltartozása végtörlesztése is.
A Bankmonitor elemzése is megjegyzi, hogy nem világos, a háromból melyikre gondoltak az NGM-ben, így akár beleérthető mindhárom kategória. Ezért is „jó lenne itt egy értelmezési iránymutatás, ami segít a kérdés biztos eldöntésében” – írták.
Újabb rendezetlen kérdés az, hogy a feltört nyugdíjpénztári pénzek után milyen közterheket kell megfizetni. A törvénytervezet ugyanis csupán az szja-törvényt módosítja aszerint, hogy adómentessé válik az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztár azon kiegészítő szolgáltatása, amit ez alapján a törvény alapján nyújtanak (magyarán a nyugdíjmegtakarításból lakáscélra felvett pénz).
A mostani szabályozók szerint azonban a nyugdíjkasszából felvett tőkét és megtakarítást 13 százalékos szocho is terheli. Erről a tervezetben egy szó sincs. Így a mostani formájában a törvény azt jelenti, hogy mégsem teljesen köztehermentes a nyugdíjmegtakarítás lakáscélra fordítása.
A tervezet a korábban bejelentetteknek megfelelően azt írja, hogy megtakarítások felhasználására 2025. december 31-ig lesz lehetőségük. A nyilvánosságra került szöveg tehát továbbra is egy átmeneti, egyszeri intézkedésként számol ezzel a lehetőséggel.
A határidőknél a tervezet bezár egy kiskaput és alkalmaz egy könnyítést. Egyrészt azt írja, hogy maximum az idén szeptember 30-án fennálló egyenleget lehet lakáscélra fordítani, vagyis arra nincs mód, hogy a törvény ismeretében valaki most nyisson nyugdíjszámlát – vagy a meglévő számlájára hirtelen belapátoljon akár 750 ezer forintot –, majd néhány hónap múlva az állami támogatással, azaz extra hozammal növelt összeget levegye onnan, és lakáscélra fordítsa.
A megengedő passzus a lakást felújítónak, korszerűsítőknek nyújt kedvezményt. Nekik ugyanis azt mondja, hogy bár a megtakarítást csak január 1-től vehetik fel, a számlákat már 2024. október 1-től gyűjthetik.
A Bankmonitor arra is felhívta a figyelmet, hogy bár az ügyletben (vásárlás, felújítás, korszerűsítés) érintett ingatlannak legalább részben a pénztártag, a házastársa vagy a gyermeke tulajdonában kell lennie, illetve tulajdonszerzésre kell szerződni, nincs olyan kikötés, hogy milyen tulajdoni arányra van szükség, illetve hogy mikortól kell ennek a tulajdonrésznek meglennie, ami könnyen visszaélésekhez vezethet.
Tehát akár egy 1 százaléknyi tulajdoni hányaddal is működhet a dolog, ha például valaki a szülei házát szeretné felújítani, akkor gyors ajándékozással teljesítheti ezt az előírást. Más kérdés, hogy néhány százezer vagy millió forintért érdemes-e ezzel trükközni (az önkéntes kasszákban a tagok egyenlege átlagosan kétmillió forint).
A törvénytervezet tételesen felsorolja kilenc pontban, hogy milyen munkák számítanak korszerűsítésnek, felújításnak. ABC-sorrendben ezek azok:
Ez elég önkényesen összerakott, véletlenszerű listának tűnik. Az rendben van, hogy bekerültek a legjellemzőbb energiahatékonyságot javító és korszerűsítési munkálatok – bár a kazáncsere például hiányzik –, viszont a felújítási munkák felsorolása esetleges, hiányzik például a belső nyílászárók cseréje – miközben a külsőké ott van –, a festés – miközben a burkolás ott van –, vagy a víz- és áramvezetékek cseréje, miközben ez utóbbi jelentős korszerűsítési elem lehetne akár már több százezer panellakásnál is.
A törvénytervezet a mostani formájában nem írja elő, hogy azoknak, akik lakásszerzésre használják az ingatlant, abba be is kell költözniük és meghatározott ideig ott kell lakniuk. Ez arra utal, hogy a nem lakhatási, hanem befektetési célú (bérbeadásra szánt) lakásvásárlást is támogatni kívánja a kormány.
Ez tulajdonképpen egybeesik az eredeti célokkal. Vagyis csak az történik ebben az esetben, hogy az öngondoskodásra egy formában (nyugdíjmegtakarítás) félretett pénzt az öngondoskodás egy másik formájára (bérlakás-vásárlás) mozgathatjuk át az állam támogatásával (adó- vagy közteher-mentességgel). Kérdés ugyanakkor, hogy ezzel segíti-e az állam a lakhatási válság megoldását – ahogyan az is, hogy volt-e egyáltalán ezzel az intézkedéssel ilyen célja.
Az önkéntes nyugdíjmegtakarítások jövő évi adómentes feltörése 250 milliárdot is az ingatlanpiacra vihet, de az öngondoskodás szellemének sokat árthat. Kinek lesz ez jó, milyen előnyei, hátrányai, ingatlanpiaci hatásai lehetnek? ezeket a témákat beszéltük át podcastunkban.
Ez még nem jogszabály, csak annak társadalmi egyeztetése, de a lényeg kiderül belőle: adómentesen lehet venni, hitelt előtörleszteni, felújítani.