A kedden közzétett részletes statisztikai adatok megerősítették a KSH hó eleji adatközlését arról, hogy mély válságban van a magyar ipar. A termelés augusztusban a nyers adatok szerint 9,5, munkanaphatástól megtisztítva 4,1 százalékkal volt gyengébb a tavalyinál (a nagy eltérés oka, hogy idén kettővel kevesebb augusztusi munkanap volt).
A statisztikai hivatal jelentéséből az is világosan látszik, hogy az ipar gyengélkedésének továbbra is az akkumulátorgyártás az egyik fő oka, ennek a volumene a KSH gyorsjelentése szerint a teljes ipari visszaesésnél hatszor nagyobb ütemű, 24 százalékos zuhanást mutatott. A grafikonon elég látványos, hogy most már fél éve, hogy az ipari termelési adatokat addig felfelé rángató akkugyártás trendszerűen rontja a statisztikát, a júliust leszámítva az ipari termelés átlagos hanyatlásának sokszorosával esik vissza.
Holott a magyar kormány sokáig gazdasági és így politikai csodafegyverként tekintett az akkumulátorgyárakra – mi a nyár elején már írtunk arról, hogy ez mennyire orosz rulett –, általa a zöld átállás, az autóipar technológiai forradalmának éllovasaként vizionálta Magyarországot. A gazdasági kormányzás a víziókban egyébként is pocsékul teljesít, de kimondhatjuk, hogy az akkugyáras várakozások még a mindenféle rózsaszín szemüvegen át látott GDP-, infláció- vagy deficitcélokat is bőven felülmúlóan voltak optimisták, legalábbis a dolgok mostani állása szerint.
És ahogy a statisztikai mutatókat, elsősorban a havi adatokból kirajzolódó trendvonalakat, valamint az autóiparban lezajló folyamatokat elnézzük, a dolgok mostani állása jó ideig eltarthat még.
Kövesd velünk 2026-ot:
12 hónap 444-előfizetés 8 áráért!
Ez a cikk a The Eastern Frontier Initiative (TEFI) projekt keretében készült, melyben más közép- és kelet-európai független kiadókkal együttműködve vizsgáljuk a régió biztonsági kérdéseit. A TEFI célja a tudásmegosztás, és az európai demokrácia ellenállóbbá tétele. A 444 összes TEFI-s cikkét megtalálod a gyűjtőoldalunkon.
Gazeta Wyborcza (Lengyelország), SME (Szlovákia), Bellingcat (Hollandia), PressOne (Románia).
A TEFI projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.
Az ipari termelés majdnem minden területén súlyos a válság, az autógyártás 12, az aksigyártás 24 százalékos mínuszban. A kilátások még aggasztóbbak.
Eleve kockázatos és költséges vállalkozás a kormány legújabb terve, amivel akkumulátoripari nagyhatalommá tenné Magyarországot. Az elmúlt hónapok történései pedig csak növelik a rizikót.
4-5 százalékon tetőző infláció 2022-ben, Európa-bajnok magyar gazdasági növekedés 2023-ban, két számjegyű infláció az Egyesült Államokban. A nemzetgazdasági miniszter a tőle megszokott munkabírással ontja magából a jóslatokat, amik aztán köszönőviszonyban sincsenek a valósággal.