Földbe épített betonfallal veszi körbe az általa okozott olajszennyezést a MOL Gárdonyban

környezetvédelem
április 16., 11:45

Izolációs falat kezdett építeni a MOL Gárdony zártkerti területén, ahol egy termékvezeték repedése talajszennyezést okozott tavaly év végén. Azt írják, ennek során „a szakemberek 1,3 méter átmérőjű, körülbelül 27 méter mély, egymással átfedésben lévő furatokat készítenek, a furatban a fellazított talajt vízzel kevert cement, bentonit zaggyal töltik ki. Ez az anyag vízzáró réteget alkot, gátolva a szennyezés esetleges továbbterjedését.”

Tavaly év végén Gárdony Zártkert részén a MOL föld alatti vezetékeiből közel 500 köbméter gázolaj és benzin szivárgott el, ami minden esőzés után szivárog fel a talajból, károsítva a földet és az ivóvizet is. Az ivókút feliratú kút vize például ihatatlan, egyes gazdák még öntözésre sem merik használni, írta januárban az Átlátszó.

A MOL kármentesítése Gárdonyban.
photo_camera A MOL kármentesítése Gárdonyban. Forrás: MOL

Az olajipari cég október közepén saját maga mindössze 10 köbméternyi szivárgást ismert be a vízvédelmi, a környezetvédelmi hatóságnál és a vízügyi igazgatóságnál tett bejelentésében. Néhány héttel később már 300 köbméternyi szivárgásról beszélt a november elején tartott lakossági tájékoztatás jegyzőkönyve szerint. Ebből derült ki az is, hogy eredetileg 100 méteres körzetben ajánlották fel a kutak vizsgálatát. Egy közadatigénylés szerint azonban 487 köbméternyi hiányról van szó.

A helyiek attól tartanak, hogy mind a szennyezés mértéke, mind annak kiterjedése nagyobb, mint amit az olajvállalat elismer. Félelmeik szerint nemcsak a zártkerti rész, hanem egész Gárdony, sőt akár a Velencei-tó is érintett lehet. Erre utal az olajtársaság mai, az izolációs falról szóló közleménye is, amelyben Tamás Csaba, a kivitelezést végző Békés Drén cégvezetője ezt írja: „A falra azért van szükség, mert a talajba jutott üzemanyag egy 15-17 méter mélyen fekvő agyagos rétegen (ún. „fekü”) terül szét, amelynek enyhe lejtése miatt a szennyezés lassú, de folyamatos mozgása a jövőben nem kizárható. A legmegbízhatóbb megoldás egy folyadékzáró izolációs fal, amely az üzemanyag és a felszín alatti víz áramlási irányát egyaránt figyelembe veszi.”

A közlemény szerint az izolációs falat a MOL mintegy fél milliárd forintból építi fel, a teljes kármentesítésre fordított összeg pedig a milliárdos nagyságrendet is meghaladhatja. A fal kiépítése nagyjából egy hónapig tart, az előkészítő munkálatokkal és a helyreállítással együtt pedig összesen mintegy 2,5 hónapot vesz igénybe. A résfal kialakítását követően a MOL teljes körű helyreállítást és kártalanítást végez.