Szerdán indul a tengeri mentőakció Szicília partjaitól nem messze, Palermo közelében elsüllyedt vitorlás szuperyacht, a Bayesian kiemelésére. A sztori olyan, mint egy való életbeli James Bond-film:
a hajót ugyanis leginkább azért próbálják meg, várhatóan óriási nehézségek és 30 millió dolláros becsült költség árán, kiemelni, mert két szupertitkosított merevlemez található a fedélzetén egy vízálló széfben. Két olyan adathordozó, melyek pontos tartalmáról semmi biztosat nem tudni ugyan, de állítólag olyan érzékeny információkat tartalmaznak, amelyekre Oroszország és Kína is nagyon kiváncsi.
Ezzel magyarázható, hogy a 2024. augusztus 19-én elsüllyedt, durván 50 méteres mélységben fekvő óriás vitorlás köré az olasz hatóságok tavaly szemptemberben 650 méteres kört húztak és azóta sem engedtek senkit azon belülre.
A luxushajó egykori tulajdonosa, Mike Lynch brit üzletember ugyanis jó kapcsolatokat ápolt több titkosszolgálattal, például, de állítólag nem kizárólag a brittel és az amerikaival. És híresen nem bízott az internetben és a felhőszolgáltatásokban, ezért a legértékesebb információit mindig magával vitte ezen a két adathordozón.
A hajó sztorija tavaly igencsak megragadta a világ figyelmét. Részben azért, mert a balesetben dúsgazdag hírességek sora halt meg: a brit Bill Gates-nek is becézett Lynch és 18 éves lánya, Hannah, a Morgan Stanley elnöke, Jonathan Bloomer és felesége, Judy Bloomer, Lynch ügyvédje, Chris Morvillo és ékszertervező felesége, Neda Morvillo, illetve a hajó séfje, Recaldo Thomas.
Részben pedig a tragédia azóta sem megmagyarázott, titokzatos elemei miatt. A szuperdrága és elvileg a lehető legbiztonságosabb hajó ugyanis úgy süllyedt el, hogy a part közelében voltak kikötve, amikor hirtelen, heves helyi vihar csapott le rájuk. Ami közben az elvileg szinte elsüllyeszthetetlen hajó 60 másoperc leforgása alatt elmerült. Úgy, hogy egy kisebb, a töredékébe kerülő hajó közvetlenül mellettük horgonyzott és a világon semmi baja sem lett.
Az utasok közül 15-en túlélték, azok haltak meg, akiknek a villámgyors merülés miatt nem volt idejük kinyitni a kabinajtót. A tragédia utáni napokban az összes áldozat holttestét sikerült megtalálni és a felszínre hozni.
A kiemelési akció másik célja ezért a tragédia pontos körülményeinek kiderítése. Felmerült például, hogy a személyzet minden nyílást nyitva hagyhatott, ezért süllyedt el a hajó lényegében azonnal, ahogy lecsapott rá a szél. Az sem világos, hogy mennyire volt felhúzva a tőkesúly.
A kiemelés igen bonyolultnak ígérkezik. Egy 55 méter hosszú uszály érkezik a helyszínre, amely Európa egyik legnagyobb, 83 méter magas úszódaruját vontatja maga után, a fedélzetén pedig a mélybúvár-felszerelések mellett egy távirányítású minitengeralattjárót visz magával. A kiemelés megkönnyítése végett először is megpróbálják levágni a gigantikus vitorlás 75 méter magas és önmagában 24 tonna tömegű árbocát.
Ha sikerül kiemelni, a roncsot a közeli Termini Immerse kikötővárosba szállítják, mert hivatalosan ott indítottak vizsgálatot a baleset ügyében.