A kormánypárti költésekhez képest eltörpül az az összeg, amit az ellenzéki pártok és a kormánytól független szereplők költöttek politikai hirdetésekre Facebookon

POLITIKA

Az utóbbi öt hónapban a politikáról, a választásokról és a társadalmi kérdésekről szóló hirdetések 82 százalékát az Orbán-rezsimhez köthető szereplők adták fel a Facebookon és az Instagramon, derül ki a Political Capital kutatásából. Az összes politikai hirdetésre költött pénz tavaly december 29-től május 17-ig közel egymilliárd forint volt. A kormánypárton kívül a maradék 18 százalék az ellenzéki pártok, a kormánytól független médiumok, a civil szervezetek és egyéb hirdetők között oszlik meg.

„Tehát, bár még egy évvel vagyunk az országgyűlési választás előtt, már most hatalmas egyenlőtlenség van a politikai hirdetések terén, ami jelentősen befolyásolja a politikai üzenetek elérését a Facebookon” – írják.

A kormányzati és a kormányhoz köthető hirdetések megoszlása a kutatás alapján így néz ki:

  • A kormányzati irányítású médiára esett a költések 30 százaléka,
  • a kormánypárti proxyszervezetekre 22 százaléka,
  • a Fidesz tagszervezeteire és politikusaira 20 százaléka,
  • a különböző kormányzati szervekre pedig a 11 százaléka.
Kocsis Máté videóját a Fidesz frakció pénzéből hirdetik
Forrás: Facebook

A kutatásból kiderül, hogy február végéig viszonylag visszafogott volt a rezsimhez köthető szereplők hirdetési aktivitása, ami átlagosan heti 20 millió forintos költéseket jelent. Azóta viszont néhány passzívabb hetet leszámítva az átlag 50 millió körülre emelkedett. A Political Capital azt ígéri, hogy mostantól rendszeresen beszámol majd a politikai hirdetések tendenciáiról.

A nem kormányzati szereplők megoszlása az összes politikai hirdetésen belül:

  • Az egymilliárdos hirdetések 11 százalékáért a többi párt és politikusaik,
  • 2 százalékáért az NGO-k,
  • további 2 százalékáért a többi média,
  • míg az 1 százalékáért a nemzetközi szervezetek feleltek.