21 ország fogyasztóvédelmi hatósága nyújtott be közös panaszt az uniós hatóságokhoz a kínai Shein fast fashion cég állítólagos „sötét” gyakorlatai miatt - írja a Guardian. A vád szerint a cég többek között „megszégyenítette” a vásárlókat, hogy többet költsenek, mint amit megengedhetnének maguknak.
Az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) egy 29 oldalas dossziét nyújtott be az Európai Bizottságnak, ami több példát is felsorol „sötét mintázatokra”, azaz olyan megtévesztő technikákra, amiket a cég feltehetően vásárlásra ösztönzés céljából alkalmazott. Ezek közé tartoznak az állítólagos hamis visszaszámlálók, alacsony készletre figyelmeztető üzenetek, zaklató gyakorlatok, a lemaradástól való félelem keltése (FOMO), vagy a weboldalon és az applikációban való kényszerregisztráció.
A BEUC szerint a Shein az úgynevezett „megerősítő megszégyenítés” technikáját alkalmazta, ami során a vásárlót rossz érzéssel töltötték el, ha kihagyta a vásárlási lehetőséget. A Shein nem sokkal később azzal vádolta a fogyasztóvédelmi csoportot, hogy nem hajlandók találkozni velük, hogy megvitassák a felmerülő problémákat.
„Ez az elzárkózás rendkívül csalódást keltő, különösen annak fényében, hogy a Shein egyre népszerűbb az európai fogyasztók körében” – közölte a vállalat.
Eközben a fogyasztóvédelmi csoport a hivatalos panasz részeként azt szeretné elérni, hogy az EU kötelezze a Sheint arra, hogy tegye közzé az olyan marketingállításai mögött álló adatokat, mint például amikor kiírják, hogy egy adott termékből már csak „alacsony készlet” áll a vásárló rendelkezésére, vagy amikor vásárlás közben egyszer csak elindul egy visszaszámláló, mintha utána már nem lehetne megvenni az adott árut.
A BEUC szerint az olyan esetekben mint az előbb említett példák, a Shein „tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot” folytat, ami „súlyosan káros következményekkel jár a fogyasztókra és a társadalom egészére nézve”, telepakolva a szekrényeket alig használt ruhadarabokkal, és olyan gyártási módszerekkel, amik ártalmas vegyi anyagok használatával járnak együtt.
A szervezet emellett azzal is vádolja a céget, hogy olyan vásárlási szokásokat népszerűsít, amik fokozzák a környezeti és társadalmi problémákat.
„Egyrészt túlzott költekezésre ösztönöznek, és anyagi veszteségeket okoznak a fogyasztóknak. Másrészt a ruhákkal kapcsolatos túlzott fogyasztást gerjesztik, ami gyakran káros vegyi anyagokat is tartalmaz, így félrevezetve és ellehetetlenítve a fogyasztók erőfeszítéseit a zöld átállás felé. Végső soron ezek a gyakorlatok hozzájárulnak a fastfashion-ipar által okozott környezeti és társadalmi problémákhoz” – áll a beadványban.
A BEUC szerint pedig ha a Shein nem tudja alátámasztani, hogy a marketingüzenetei tényekre épülnek, akkor az ilyen típusú kommunikációt be kellene tiltani az EU területén. Emellett a fogyasztóvédelmi szervezet aggodalmát fejezte ki az Európában forgalmazott nem biztonságos termékek miatt is, amik nem biztos, hogy megfelelnek az EU-szabványoknak a textíliák és kiegészítők tekintetében.
A panasz négy hónappal azután érkezett, hogy az Európai Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat tömörítő Hálózat (CPC) vizsgálatot indított a Shein uniós fogyasztóvédelmi jogszabályoknak való megfelelése ügyében.
A múlt héten az EU és a CPC-hálózat tájékoztatta a Sheint, hogy több területen is megsérti az uniós jogszabályokat, beleértve a hamis kedvezményeket, az „erőszakos értékesítést” és a „megtévesztő termékcímkézést”, amik azt sugallják, hogy a termék valami különlegeset kínál, miközben az adott jellemzőt törvény írja elő.
A BEUC szerint a szervezet jelenlegi panasza kiegészíti az EU eljárását, és „további bizonyítékokat” tartalmaz a sötét gyakorlatokra. A Shein ehhez képest arról beszélt: „A fogyasztóknak az szolgálná legjobban az érdekét, ha a BEUC hajlandó lenne találkozni velünk, lehetőséget adna nekünk működésünk bemutatására, és nyíltan, átláthatóan megvitatná az aggályait. Sajnos az elmúlt években tett számos meghívásunkat mind elutasították.”