21 ország fogyasztóvédelmi hatósága vádolja a Sheint azzal, hogy sötét módszerekkel veszi rá az embert a vásárlásra

külföld

21 ország fogyasztóvédelmi hatósága nyújtott be közös panaszt az uniós hatóságokhoz a kínai Shein fast fashion cég állítólagos „sötét” gyakorlatai miatt - írja a Guardian. A vád szerint a cég többek között „megszégyenítette” a vásárlókat, hogy többet költsenek, mint amit megengedhetnének maguknak.

Fotó: Dennis - stock.adobe.com

Az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) egy 29 oldalas dossziét nyújtott be az Európai Bizottságnak, ami több példát is felsorol „sötét mintázatokra”, azaz olyan megtévesztő technikákra, amiket a cég feltehetően vásárlásra ösztönzés céljából alkalmazott. Ezek közé tartoznak az állítólagos hamis visszaszámlálók, alacsony készletre figyelmeztető üzenetek, zaklató gyakorlatok, a lemaradástól való félelem keltése (FOMO), vagy a weboldalon és az applikációban való kényszerregisztráció.

A BEUC szerint a Shein az úgynevezett „megerősítő megszégyenítés” technikáját alkalmazta, ami során a vásárlót rossz érzéssel töltötték el, ha kihagyta a vásárlási lehetőséget. A Shein nem sokkal később azzal vádolta a fogyasztóvédelmi csoportot, hogy nem hajlandók találkozni velük, hogy megvitassák a felmerülő problémákat.

„Ez az elzárkózás rendkívül csalódást keltő, különösen annak fényében, hogy a Shein egyre népszerűbb az európai fogyasztók körében” – közölte a vállalat.

Eközben a fogyasztóvédelmi csoport a hivatalos panasz részeként azt szeretné elérni, hogy az EU kötelezze a Sheint arra, hogy tegye közzé az olyan marketingállításai mögött álló adatokat, mint például amikor kiírják, hogy egy adott termékből már csak „alacsony készlet” áll a vásárló rendelkezésére, vagy amikor vásárlás közben egyszer csak elindul egy visszaszámláló, mintha utána már nem lehetne megvenni az adott árut.

A BEUC szerint az olyan esetekben mint az előbb említett példák, a Shein „tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot” folytat, ami „súlyosan káros következményekkel jár a fogyasztókra és a társadalom egészére nézve”, telepakolva a szekrényeket alig használt ruhadarabokkal, és olyan gyártási módszerekkel, amik ártalmas vegyi anyagok használatával járnak együtt.

A szervezet emellett azzal is vádolja a céget, hogy olyan vásárlási szokásokat népszerűsít, amik fokozzák a környezeti és társadalmi problémákat.

„Egyrészt túlzott költekezésre ösztönöznek, és anyagi veszteségeket okoznak a fogyasztóknak. Másrészt a ruhákkal kapcsolatos túlzott fogyasztást gerjesztik, ami gyakran káros vegyi anyagokat is tartalmaz, így félrevezetve és ellehetetlenítve a fogyasztók erőfeszítéseit a zöld átállás felé. Végső soron ezek a gyakorlatok hozzájárulnak a fastfashion-ipar által okozott környezeti és társadalmi problémákhoz” – áll a beadványban.

A BEUC szerint pedig ha a Shein nem tudja alátámasztani, hogy a marketingüzenetei tényekre épülnek, akkor az ilyen típusú kommunikációt be kellene tiltani az EU területén. Emellett a fogyasztóvédelmi szervezet aggodalmát fejezte ki az Európában forgalmazott nem biztonságos termékek miatt is, amik nem biztos, hogy megfelelnek az EU-szabványoknak a textíliák és kiegészítők tekintetében.

A panasz négy hónappal azután érkezett, hogy az Európai Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat tömörítő Hálózat (CPC) vizsgálatot indított a Shein uniós fogyasztóvédelmi jogszabályoknak való megfelelése ügyében.

A múlt héten az EU és a CPC-hálózat tájékoztatta a Sheint, hogy több területen is megsérti az uniós jogszabályokat, beleértve a hamis kedvezményeket, az „erőszakos értékesítést” és a „megtévesztő termékcímkézést”, amik azt sugallják, hogy a termék valami különlegeset kínál, miközben az adott jellemzőt törvény írja elő.

A BEUC szerint a szervezet jelenlegi panasza kiegészíti az EU eljárását, és „további bizonyítékokat” tartalmaz a sötét gyakorlatokra. A Shein ehhez képest arról beszélt: „A fogyasztóknak az szolgálná legjobban az érdekét, ha a BEUC hajlandó lenne találkozni velünk, lehetőséget adna nekünk működésünk bemutatására, és nyíltan, átláthatóan megvitatná az aggályait. Sajnos az elmúlt években tett számos meghívásunkat mind elutasították.”