Szinte biztos benne egy volt Boeing kiképző pilóta az Air India 171-es járatának katasztrófájáról szóló jelentés eddig ismert részletei alapján, hogy valamelyik pilóta öngyilkosságot követett el, és ezért zuhant le röviddel a felszállás után az Ahmedabadból Londonba tartó utasszállító, nem pedig véletlen emberi hiba vagy technikai meghibásodás okozta a balesetet.
A június 12-i légikatasztrófát egyetlen utas élte túl, a többi 240 ember a fedélzeten, 19-en pedig a földön azonban életüket vesztették. A repülőgép röviddel a felszállás után zuhant le, és egy orvosi kollégium épületébe csapódott.
A tragédia után egy hónappal, szombaton hozák nyilvánosságra az indiai légihatóságok az előzetes jelentésüket. Mint mi is megírtuk: azt állapították meg, hogy másodpercekkel a felszállás után mindkét hajtómű üzemanyag-ellátását leállították. A hangfelvételek alapján az egyik pilóta még meg is kérdezte a másikat, hogy miért tett ilyet, aki erre tagadta, hogy ő állította volna le a kart. A feketedoboz szerint ezután gyorsan visszakapcsolták az üzemanyag-ellátást, de a két hajtóműből csak az egyik tudott újraindulni, a teljesítménye pedig kevés volt a tolóerőt vesztő gép zuhanásának megállításához.
Szombaton aztán az egyik legbefolyásosabb és legmegbízhatóbbnak számító indiai tévé, az elmúlt időszakban egy kormányközeli üzletember befolyása alá került NDTV azt állította, hogy a csak részleteiben nyilvánosságra hozott hivatalos jelentés valójában csak egyféle következtetést tesz lehetővé:
az egyik pilóta öngyilkos lett, megölve másik 258 embert.
Mint kiemelik, a jelentés szerint a felszállás után mindkét hajtómű üzemanyag-ellátás-szabályozóját egymás után, egy másodperces különbséggel kapcsolták „off” állásba.
Az NDTV interjút készített egy Csennaiból származó kapitánnyal is, aki korábban Boeing 737-es pilótákat képzett. A szakértő szerint lehetetlen, hogy véletlenül aktiválódjanak az üzemanyag-ellátó karok, azok reteszeltek. A mechanizmus kialakítása miatt szerinte technikai hiba sem lehetséges.
„Manuálisan kell elvégezni”
– mondta Mohan Ranganathan az üzemanyag-elzárással kapcsolatban. A kérdésre, hogy valamelyik pilóta szándékosan aktiválhatta-e a kapcsolót, teljes tudatában annak, hogy az balesethez vezethet, a szakértő azt válaszolta, hogy „abszolút.”
Ranganathan szerint a pilóták nyilvánosságra hozott dialógusrészlete is öngyilkosságra utal, de önmagában az a tény, hogy a kormány csak két mondatot hozott nyilvánosságra a repülőgép hangrögzítőjéből, gyanakvásra ad okoz, hogy valamit eltussolnak - mondta. A légügyi szakértő azt állítja, hogy több szolgálatban lévő Air India pilóta azt is elmondta neki, hogy a 171-es járat kapitányának ismert kórtörténete volt (hogy milyen betegségben szenvedett, nem derült ki a riportból), és a katasztrófa előtt hosszabb ideig betegszabadságon volt.
(via FAZ)
A 40 éves férfi szerint felszállás közben egyszer csak úgy érezték, mintha megálltak volna a levegőben.
Az előzetes jelentés alapján az egyik pilóta meg is kérdezte a másikat, hogy miért állította le az üzemanyag-ellátást.