Szent Libériusz 366-ban bekövetkezett halála után a hívei és az aktuális ellenpápa követői úgy vágtak neki a pápaválasztásnak, hogy két különböző római templomban barikádozták el magukat. Az egyik jelölt emberei egy ponton rárontottak a másik táborra, és a pápaválasztók százas nagyságrendben gyilkolták le egymást egy templomban. Végül a császár a híresen erőszakos I. Damáz mellé állt, akit a maga idejében, annak rendje és módja szerint, szentté is avattak. Az egyik pápaválasztási vérfürdő helyszíne az a basilica Liberii volt, amely a történészi konszenzus szerint azonos a mai Santa Maria Maggiore-templommal, ahová Ferenc pápát eltemették.
De nem csak a pápaválasztás ceremóniáiban, hanem a pápák örökségének ápolásában is előfordulnak kilengések. Vegyük példának VII. Istvánt, aki meglehetős ellenérzéseket táplálhatott elődje, a megboldogult Formúzusz pápa iránt, mert 897 januárjában az ún. hullazsinatra kiásatta annak bomlásnak indult testét, pápai díszbe öltöztette, és bíróság elé állította. Ahogy azt a Múlt-kor cikke felidézi, az ítélethozó zsinaton részt vett valamennyi bíboros, püspök és más egyházi előkelőség, valamint a császár, aki az egész színjátékot megrendelte. „Az ítélet természetesen nem is lehetett más, mint az, hogy Formózusz bűnös. A zsinat utólag eltávolította a hivatalából, valamennyi döntését megsemmisítették, és törölték a nevét a pápák jegyzékéből. A holttestről látványosan letépték a pápai díszt, valamint levágták az áldásosztásra használt három ujját is. Miután ezzel végeztek, Formózuszt végighurcolták Róma utcáin, majd földi maradványait a Teverébe hajították.”
Amikor a mögötte álló Spoletói Hercegség jelenléte meggyengült, a rómaiak fellázadtak István pápa ellen, börtönbe vetették, ahol néhány hónappal később megfojtották. A Múlt-kor összefoglalója szerint „az új pápa Romanusz lett, aki azzal szerezte meg magának a bíborosi testület támogatását, hogy elítélően nyilatkozott a hullazsinatról. Uralma kezdetén érvénytelenítette elődje valamennyi törvényét”, de később ő is a spoletói herceg oldalára állt. Ezért a római elkergették vagy meg is ölték, ez vitatott. A Szent Péter-bazilikában nyugszik, a folyóból kihalászott Formózusz mellett.
Ilyen szintű izgalmakra talán most nem érdemes számítani. De azt sem gondolhatja senki komolyan, hogy mindenféle önös, ideológiai vagy egyenesen politikai érdekektől mentes volna a pápaválasztás folyamata. Vagy, hogy egy gyakori toposzt idézzek: hogy a Szentlélek mondja tollba a bíborosok szavazatait. A legszellemesebb ellenérvet erre egy bizonyos Joseph Ratzinger mondta, még pápává választása előtt:
sok olyan pápa volt, akit a Szentlélek biztosan nem választott volna.
A másik gyakran hallott, ájtatos szólam, hogy nem ildomos a következő pápa személyét találgatni. Hiszen amíg él a pápa, addig a haláláról szó se essék, és amint meghalt, köszöntsön reánk a gyász csendes időszaka. Ez, jó esetben, naiv badarság: a katolikus egyház sorsa a maga 1,4 milliárd hívével és a Vatikán számot tevő diplomáciai súlyával evidens közügy. És mivel a Vatikán abszolút monarchia, a katolikus hit tanításai és a világ egyik legkiterjedtebb intézményrendszere egyetlen ember irányítása alatt áll, aki ráadásul általában haláláig marad hatalomban. Hogy a túróba ne lehetne és kellene beszélni arról, milyen alternatívái vannak a katolikus egyház vezetésének?
Az más kérdés, és erről jóval kevesebb szó esik, hogy mennyire demokratikus ez a folyamat. Évezredes hagyomány, hogy a mára már milliárdos katolikus közösség sorsáról néhány tucat idősebb férfi dönt, hiszen a választásra jogosultak a 80 évnél fiatalabb bíborosok, vagyis azok az egyházi vezetők, legtöbbször püspökök, akiket a pápa saját hatáskörben kinevezett. A pápaválasztó bíborosok mintegy 80 százalékát (140-ből 110-et) Ferenc nevezte ki, ami nagyban meghatározza a választás kimenetelét, még ha nem is úgy, mint azt sokan elképzelik.
Az elmúlt hetekben nehéz volt elkerülni a pápaválasztás esélyeseinek listáit. Ezek közül a becsületesebbek közölték a közhellyé koptatott tényt, hogy az ilyen toplisták a múltban nem bizonyultak teljesen megbízhatónak, hiszen sok ilyenen sem Ratzinger, sem Bergoglio nem szerepelt rajtuk. Azt viszont tévesen ismétli a végtelenségig szinte mindenki, ideológiai oldalaktól függetlenül, hogy János Pál, Benedek vagy Ferenc megválasztása hihetetlen meglepetés volt mindenkinek.
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy?