Nyugati országokban egyre inkább terjedő tendencia az online végezhető kurzusok megjelenése. Most végeztek először olyan alaposabb kutatást, ami azt vizsgálta, hogy hatékonyságban ezek hogyan viszonyulnak a hagyományos, tanteremben osztálynak leadott kurzusokhoz.
És az első eredmények szerint nincsenek nagy különbségek. A felmérésben a MIT, a Harvard és a kínai Tsinghua egyetem kutatói vettek részt. És mint a kutatást vezető David Pritchard írja, tudják, hogy ez a téma nagyon ellentmondásos, számos oktató véli úgy, hogy az online oktatási módszer nem lehet hatékony, vagy csak azok esetében, akik már eléggé sokat tanultak.
De a felmérések most mégis mást mutatnak. A kutatásban a diákok egy része az MIT fizika szakának egy mérnöki kurzusát online végezték el, a többiek pedig a hagyományos, tantermi formában. A kurzust lezáró tesztek értékelése pedig azt mutatta, hogy a tantervet online követő diákok többet tanultak meg a félév anyagából, mind a bejáró diákok, akiknek hagyományos keretek között kellett a tananyaghoz nyúlniuk.
A kurzus előtt szintfelmérő teszteket is írattak a diákokkal, és a kutatás egy másik meglepő eredménye az lett, hogy azok is a többiekhez hasonlóan jól haladtak az online anyaggal, akik korábban a legkevesebbet tudtak erről a témáról. Azaz a javulás mértéke mindenkinél hasonló volt, függetlenül az előzetes tudás meglététől vagy meg-nem-lététől.
A felmérés módszertanát azért is nehéz kikezdeni, mert a hagyományos kurzusukat már régóta ezzel vizsgálják a világ legjobb műszaki egyetemének számító MIT-en, de ez volt az első alkalom, hogy a módszert egy online alkalomra is alkalmazták. És Pritchard szerint az eredmények azt mutatják, hogy az online kurzusra járók fejlődése ugyanakkora vagy akár nagyobb, mint azoké, akik rendes kurzusra jártak. (Phys.org)