Remélem, hogy a választók bizalmát elnyerve a következő ciklusban is tudok tenni településünkért, Gyökért. Az alábbiakban összefoglalom azokat a jelentős változásokat, amelyek 2012-től egészen a mai napig fokozatosan léptek életbe, és változtatták meg alapjaiban a munkánkat.
A bizalmukat most először 5 (öt) esztendőre kérem. Eddig csak négy (4) évre szólt mindannyiunk mandátuma: a polgármesteré is, meg nekünk képviselőké is. Így többet nem lesz olyan, hogy egyazon évben kell Önöknek a parlamenti és az önkormányzati választás kedvéért is az urnákhoz járulniuk.
A polgármesterünk – itt is szeretném az Önök figyelmébe ajánlani Gálikné dr. Szekerácz Erzsébetet, aki 1998 óta áll településünk élén – hatásköre bővül. Ugyan parlamenti képviselő már nem lehetne (Erzsike nem is akart ilyen babérokra törni, mindig is a helyi ügyekben diszponálta magát), de lehetőségei tágulnak.
Eddig a jegyzőt (dr. Kálmán Ferencet) mi, a képviselőtestület tagjai választottuk, válthattuk le, vagy indíthattunk ellene fegyelmi eljárást. Most már mindez Gálikné dr. Szekerácz Erzsébet polgármesterasszonyon múlik. A jegyző és a polgármester immáron olyan tandemet tekernek, ahol a kormánynál Gálikné dr. Szekerácz Erzsébet ül a nyeregben.
Továbbmegyek. Erzsike fizetését a korábbiakban testületi döntés során állapítottuk meg. Most már előírt és általános bértábla van. Olyan nem lesz többet, mint volt még dr. Valér József idejében, 1997-ben, amikor a testülettel történt viszálya nyomán 24 forintban állapították meg a tiszteletdíját.
Gálikné dr. Szekerácz Erzsébet saját hatáskörben bátrabban diszponálhatja magát, gazdasági tekintetekben is. Sőt a testületi döntéseinkkel szemben (ahogy az ántik Rómában is mondották volt) vétójoga van. Akkor és amennyiben, ha a döntésünket az önkormányzat érdekeivel szemben sértőnek találja. Ugyanígy vice versa: ha nem találja sértőnek, akkor nem élhet a vétójogával. Egyedül is hozhat határozatot helyettünk, de csak halaszthatatlan esetben. És helyettünk dönthet akkor is, ha a döntést mi elmulasztanánk. Igyekszem majd nem elmulasztani, ha bizalmamba adják voksukat!
Immár közel évtizedes tervünk, hogy városunk nagy szülöttje tiszteletére felépüljön méltó helyén a dr. Nyeső Károly Élmény- és Fesztiválközpont, Kulturális Inkubátorház és Csárda. A hatástanulmányok megvalósításának zökkenőmentes finanszírozása érdekében kötvénykibocsájtásról is határoztunk.
Sajnos lehetőségeink e megvalósíthatóság tekintetében gyengülést mutatnak. Az önkormányzatok már csak a törvényben előírt, kötelező feladataikat láthatják el. Minden egyébhez vagy saját bevétel kell (politikai ellenfeleim a helyi csemegeadó bevezetését fontolgatják!), vagy pedig az kell, hogy az Országgyűlésben megszavazzanak rá költségvetési forrást. Ez mindenképpen lecsökkentő hatású a mozgástér tekintetében.
Ugyanakkor – és ez az üröm másik arca – a központi állam átvállalta adósságunkat. Például az említett 87,54 millió forint értékű, japán jenben nominált kötvényeink után fennmaradót is. További hitelfelvételhez azonban a kormány engedélye szükséges.
Ugyanakkor feladataink is kevésbé számosak. Konkrétan kb. ezerrel kevesebb dolgot kell önkormányzatunknak intézni. Leglátványosabb, hogy az óvodákon felüli oktatási intézményeket (így a dr. Nyeső Károly Művészeti Általános Iskolát és Készségfejlesztő Szakközépiskolát is) átvette a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ. Ezzel Gécziné Marika eddigi igazgatónk kinevezési jogkörét is. Hasonló lett a sorsa a dr. Nyeső Károly Kórháznak is, ez sem illetékességi körünk halmaza immár.
És a kormányhivatalokhoz került minden, amit a Tisztelt Választópolgár az okmányirodában intézés szempontjából elvégez. Szabálysértési bírság kiszabására sincsen már lehetőségünk, azt szintúgy a központi szervek intézik.
Mondhatnók, hogy sovány portfóliónk maradt. De ne feledjük, hogy a temetkezés, a csatornahálózat, a közvilágítás, a szemétszállítás, a parkgondozás, a távfűtés, a kéményseprés, a dr. Nyeső Károly Idősek Otthona, a háziorvosi praxisok, a lakások ügye ugye, a dr. Nyeső Károly Könyvtár és például a csótányirtás megszervezése is mind-mind feladatunk maradt.
Vagyis bőven van mit tenni Gyökért, és abban kérem segítségüket, hogy a továbbiakban is a megismert érdekvezérelt közösségi politizálással és még ezen felül is jobban kamatoztathassam a tapasztalataimat.
Itten történő megjegyezés, hogy amennyiben azon aggódna, hogy elrontunk valamit, az nem lenne még önmagában végzetes rákfene, hiszen visszacsorbításra kerülne elég gyors hatállyal.
A kormányhivatalok ugyanis monitoroznak minket, és ha anomáliát észlelnek, széles arzenáljuk van a beavatkozásra. Ők is összehívhatják a képviselőtestületet, elvonhatják az államkincstárból nekünk járó pénzt, bírságot szabhatnak ki ránk, be is perelhetnek minket, ráadásul kezdeményezhetnek illetve megsemmisíthetnek rendeleteket helyettünk. Persze csak a törvényben meghatározott esetekben.
Kérem, hogy vegyék figyelembe, hogy még így is jobban jártunk, mint a Gyök – Seregény-i Megyei Önkormányzat, amelynek közgyűlésében immáron főleg területrendezésről lehet csak szó, meg a regionális operatív programok vonatkozó EU-s pénzeinek elosztásához szólhatnak hozzá. Ennyit a megyei szempontokról.
Most budapesti honfitársaimnak is üzenek, lévén az az ország ütőerének a szíve. Jellemző rám, hogy mindig adok egy jó tippet, és most is így teszek. Az a tippem, hogy pártra a fővárosban kerületi szinten lehet most már csak szavazni!
Eddig a főpolgármester mellett dolgozó közgyűlés tagjait is pártlistáról választották Önök. Mostantól azonban a közgyűlés tagjai az Önök által megválasztott kerületi polgármesterek lesznek (huszonhárman). És még kilenc olyan kerületi polgármester-jelölt, aki ugyan nem lett polgármester, de a pártja polgármester-jelöltjeire elegen szavaztak ahhoz, hogy e kompenzációs lehetőséggel élni tudjanak. Ezért ne lepődjenek meg Budapesten, ha pártra ezúttal csak kerületi szinten szavazhatnak közvetlenül! Nekünk itt Gyökön a megyei közgyűlés megválasztásának módja nem változik, ott továbbra is pártlisták lesznek.
Kérem, ha meggyőztem Önöket, akkor támogassák szavazatukkal programomat!