Budapesten és környékén drágább, vidéken olcsóbb lesz autópályázni

Tbg
közlekedés

Most legalábbis így értelmezzük a kormány azon szándékát, amely szerda este az M0-ás fizetőssé tételével robbant be a köztudatba.

Csepreghy Nándor, a fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár különös helyen, az M3-as bevezető szakaszának végén, a BVSC-uszoda előtt tartott sajtótájékoztatót a kormány új elkepzéléséről.

Akik jobban járnának

Az M0-ás bizonyos szakaszait valóban fizetőssé teszi a kormány.

Az M0-ás körgyűrű és a bevezető szakaszok. Pirossal az eddig ingyenes, de most fizetőssé váló szakaszok, zölddel azok, amelyek maradnának ingyenesek. (Grafika: 444.hu)

Fizetősek lesznek továbbá az autópályák bevezető szakaszai, de nem úgy, ahogyan a Népszabadságban megjelent, aztán a neten keringő térképen látszik: az autópályák a Budapest határát jelző tábláig lesznek fizetősek.

Megszűnik tehát a lehetőség, hogy még autópályán érje el az ember pl. Érdet (M7), Biatorbágyot (M1), Gödöllőt (M3), Gyált (M5).

Bevezeti ugyanakkor a jelenlegi autópályamatricák mellett a megyei matrica opcióját is, amit évenként 5000 forintért lehetne kiváltani.

Így tehát, az az autós, aki eddig éves matricát vásárolt, de valójában csak 1-2-3 megyében mozgott az országban, január 1-től évente 5000-10000-15000 forintért autózhat a gyorsforgalmi hálózaton.

Csepreghy ezt úgy interpretálta, hogy a kormány a jelenlegi kb. 8000 forintos havi díjat 400 forintra szállította le egy olyan család számára, amely egy autót birtokol és egy megyén keresztül autópályán autózik.

És akik rosszabbul

Ez azonban csak a vidékiekre vonatkozik, a Budapest környékén utazóknak drágul a gyorsforgalmi úthálózat.

Az M0-áson az M1 és M7 közötti szakasz, a 4-es és az M5 közötti, illetve a 11-es és az M3 közötti szakasz lesz fizetős.

Azért nem az egész körgyűrű lesz fizetős, mert az M0-ás több szakasza uniós pénzből épült, és a magyar fél a pénzért cserébe vállalta, hogy a beruházással nem végez majd jövedelemtermelő tevékenységet, azaz nem vet ki útdíjat.

Ugyanígy az a budapesti autós, aki Budaörsre (M1-M7), Fótra, Dunakeszire (M3) vagy Pestszentlőrincre (M5) jár vásárolni, vagy az agglomerációban lakik Pest megyei matricával használhatja az M0-ást.

Csepreghz Nándor az M3-as bevezetőjénél a sajtót tájékoztatja. (Fotó: 444)

Azaz a budapestieknek és az agglomerációkban élőknek drágulhat az autózás.

Kérdés ugyanakkor, hogy mitől lesz több bevétele ettől az államnak, hiszen a költségvetést készítő Nemzetgazdasági Minisztérium éppen az autópályadíjakból befolyó bevételeket akarta megemelni.

"Húsz milliárd forint többletbevételt kalkulált egy általunk készített hatástanulmány" - közölte Csepreghy Nándor kérdésünkre utalva arra, hogy egy autós kevesebbet fog fizetni ugyan, de sokkal többen kezdik majd el használni az autópályákat, ettől lesz a többletbevétel.

A konkrét kalkulációkkal kapcsolatban végül Varga Mihály minisztériumához irányított bennünket.

Egyéb akadályok a bevezetés előtt

A kormány új elképzelése azonban még így is számos kérdést felvet:

  • Egyáltalán nem biztos, hogy valóban annyian kezdenek el autópályát használni, hogy a kieső bevételeket az új belépők kompenzálják, sőt meg is növelik majd. 
  • A budapesti agglomerációs úthálózat terhelése jócskán megnőhet: ha az autósok mégsem veszik meg a Pest megyei matricát, helyette pedig az alacsonyabb rangú utakat használják (Dél-Buda, Pestszentlőrinc, Újpest, Rákospalota útjait), akkor tovább nő a csúcsidei zsúfoltság.
  • Ami lelassíthatja a tömegközlekedési járműveket is, főként a buszok állhatnak sokkal többet a dugókban, mint eddig.
  • Ráadásul, miközben a kormány kommunikált célja, hogy az utazókat az elővárosi vasútvonalakra tereljék, különösen érdekes fejlemény, hogy miért ritkítják a vasúti járatokat, mint arról a Magyar Nemzet beszámolt.
  • És látván, hogy a kormánypárti polgármesterek (Bús, Wintermantel) is hevesen tiltakoznak a javaslat ellen, még az sem biztos, hogy a kormány egyáltalán be meri vezetni új ötletét az M0-áson.
  • És még az EU is beszólhat: lehet, hogy a körgyűrű uniós finanszírozási szakaszai mentesülnek a díjszabás alól, ám ettől még az EU gondolhatja úgy, hogy ha az általa finanszírozott körgyűrű egyes szakaszai nem is fizetősek (hiszen egy út nem egy útszakaszból áll), a körgyűrű maga fizetős lett. Ebben az esetben több tíz milliárd forint kötelezettségszegési eljárás is indulhat Magyarország ellen.