A Facebook még egy kicsit több pénzt keresne, úgyhogy most megpróbálnak ellopni egy iparágat

Média
  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

Napi 8 milliárd videó megtekintés!!!!!

November elején ezt jelentette be a Facebook, tavasszal a szám még csak napi 4 milliárd volt.

100 százalékos növekedés, nem semmi!

A Facebook nagyon ráment az elmúlt hónapokban a videókra, ez teljesen érthető, jól felfogott üzleti érdeke.

Az emberek egyre inkább mozgóképes formában fogyasztanak szívesen mindenféle tartalmat. Mivel egyre erősebbek a mobiltelefonok, egyre jobbak kamerák, olcsóbb internet (sávszélesség), stb., ezért egyre több lesz a videó néző és készítő. Ha pedig valamit sokan néznek, akkor ott lesznek hirdetők is.

Illetve hát már most is vannak.

A Youtube vagy a Twitch már évek óta emiatt működik. A felhasználók töltik fel a tartalmat, a cégek meg a tartalom mellé pakolt reklámokból jövő bevétel egy pici részét odaadják nekik. A többit meg megtartják és így szépen keresnek.

A Facebook erre a piacra szeretne minél jobban rámenni, annál is inkább mert a videók az előbb felsorolt okokból egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az online tartalomban. A probléma nem is azzal van, hogy a Facebook igyekszik minél nagyobb részt kihasítani magának ebből a műfajból, hanem azzal, ahogyan ezt teszi.

Aki 3 másodpercet látott, az mindent látott

Ez első átverés, vagy legalább is durva csúsztatás a számítási módszerben van. A Facebook megtekintett videónak számol mindent, amiből legalább 3 másodperc lement. Szóval ha van egy 5 perces videó, amiből én csak 3 másodpercet nézek meg, akkor az FB azt már megnézett videónak számolja.

A Facebook ráadásul azt is befolyásolja, hogy milyen videók jelennek meg a felhasználók előtt. Ha valaki ma feltölt egy 30 másodperces videót az FB rendszerébe, és berakja ugyanazt a videót a Youtube-ról, akkor a Youtube-os változat sokkal kevesebb ember előtt fog megjelenni.

Bárki aki mostanában volt fent a Facebookon, az látta, hogy a newsfeed eleje szinte tele van videós anyagokkal. Ezek ráadásul maguktól elindulnak, szóval az előbb említett 3 másodpercek görgetés közben úgy is összejönnek, ha konkrétan semmit nem lát a felhasználó az anyagból.

Ezek, bár lehet, hogy nem a legetikusabb üzleti fogások, sehol sincsenek a videólopásokhoz képest, amiket az FB ma simán enged.

Ön megcsinálta, mi betegre keressük magunkat vele

2015. első negyedévében a 1000 legnézettebb Facebook videó közül 725-öt a Youtuberól loptak.

  • Valaki megcsinálta a videót,
  • feltöltötte a Youtube-ra,
  • valaki más letöltötte a Youtube-ról,
  • és feltöltötte a Facebookra.

Csak ez a 725 lopott videó 17 milliárd megtekintést csinált. Nem kell iparági szakértőnek lenni ahhoz, hogy az ember tudja: ha a top-top videók ilyen nagy része lopott, akkor az átlagos anyagok között sem lesz túl sok eredeti munka.

És most itt nem is azzal van a fő baj, hogy a Facebook pénzt csavar ki a Youtube (Google) kezéből. Az sem helyes, de azért a világ egyik legnagyobb cégének sorsa miatt talán nem kell aggódni.



Sokkal nagyobb baj, hogy a Facebook ezzel azoknak az embereknek a zsebéből húzza ki a pénzt, akik a videót eredetileg készítették.

A Youtube ugye megosztja a reklámbevételek egy részét a videókészítőkkel. Minél népszerűbb videókat csinál valaki, annál többet keres.

Csak úgy nehéz sikeresnek lenni, ha az ember munkáját valaki másnap ellopja, és elkezdi egy másik felületen terjeszteni.

Tehát a Kurzgesagt nevű Youtube csatorna kirakja a saját Facebook csoportjába a saját Youtube-os videóját, amit megosztanak párszázan. Aztán valaki lenyúlja a videót, kiteszi a Facebook saját lejátszójába, és azt megnézik 3,2 millióan.

Ezek az emberek már biztosan nem fogják megnézni a videót a Youtube-on, ahonnan a készítők legalább valamennyi pénzt kapnának.

A Facebookon ma simán építhet valaki magának százezres csoportot lopott tartalomra alapozva, nincs mitől félnie.

Lopott? Én nem is tudtam!

A Youtube-nak viszonylag fejlett rendszere van arra, hogy az ilyen lopásokat megakadályozza. Messze van a tökéletestől, de alapvetően alkalmas arra, hogy kiszűrje a tolvajokat. Ha valaki ma leszedi a 444 egyik népszerű videóját, és felölti magának, azzal nem fog tudni pénzt keresni, mert Youtube rendszerere nem engedi neki.

A Facebookon jelenleg nincs ilyen rendszer, ami szűrné a lopott tartalmat. Ha valaki véletlenül ráakad a saját videójának kalózváltozatára, akkor egy bonyolult űrlapot kitöltve kérheti az FB-t, hogy vegye le a lopott videót. Ez a folyamat napokig tart, mire lekerül az említett videó már mindenki látta a Facebookon, akit érdekelt. A Facebook meg szépen keresett a lopott videó mellé kipakolt reklámokkal.

Ehhez jön még, hogy az FB jelenleg egyetlen fillér reklámbevételt sem oszt meg a videók (vagy más tartalmak) készítőivel. A cég a világ legnagyobb médiacégeivel tárgyal éppen valamilyen bevételmegosztásról, de ez az egyedül, vagy kis csoportban dolgozó vloggereknek nem nagy segítség.

Nem lenne muszáj szemétkedni

Pedig a Facebooknak simán lenne más lehetősége is nagyot gurítani a videós piacon. Nagyon nagy közönséghez tudják elvinni a tartalmat, és nagyon sok pénzt keresnek a reklámokkal.

Megtehetnék, hogy nagyobb részesedést ajánlanak a videók készítőinek, mint a Youtube. Ez már önmagában elég lehetne, hogy sokan váltsanak, vagy legalább is a Facebookra is publikáljanak a Youtube mellett.

Kínálhatnának jobb technológiát, több szerkesztési, beállítási lehetőséget, mint a Youtube.

Biztosíthatnák, hogy ne lehessen lopott tartalommal nagy nézettséget csinálni, ezzel is egészen biztosan vissza lehetne szerezni egy csomó ember jóindulatát.

Ezek valószínűleg körülményesebb, drágább megoldások, mint a statisztikák kozmetikázása és a lopás bátorítása. De ha a cég semmilyen engedményre nem hajlandó (ahogy azért már be lettek ígérve reformok a témában), és továbbra is elszívják a nézőket a készítők elől, miközben egy fillért sem ad nekik, akkor nem sokára kevesebben fognak videókat gyártani az interneten. És akkor már a Facebookra is kevesebb dolgot lehet majd ellopni.

(Kurzgesagt, Hank Green, Smarter Every Day)

Legfrissebb videóink

Lázár: „Remélem, hogy a rendőrség nem olyan gyönge, hogy egy vezető egy újságcikk miatt öngyilkos lesz”

Adott-e utasítást Lázár a Promenád24-nek? Tényleg nincs köze a rendőrkapitányt lejárató laphoz? Mi a véleménye a fekete kampányokról? Hibázott-e Semjén Zsolt? Sopronban kérdeztük Lázár Jánost.

Ács Dániel, Windisch Judit
video

A Szőlő utcai ügyről, Semjén felszólalásáról és a hódmezővásárhelyi tragédiáról kérdeztünk a kormányinfón

Gulyás Gergely börtönbe küldené azokat, akik alaptalanul rágalmaznak másokat, így arról is megkérdeztük a minisztert: mi lesz a kormányzati média lejáratókampányaival? Gulyás szerint minden határon túlmegy Lázár Jánost felelőssé tenni a hódmezővásárhelyi tragédiáért.

plankog, Jelinek Anna, Botos Tamás
video

Semjén a parlamentben: Ez maga a vérvád, a Bibliából ismert Belzebub-vád

A miniszterelnök-helyettes külön is szót kért napirend előtt, hogy reagáljon az őt ért vádakra. Soha semmilyen bűnös viszonyhoz nem volt közöm - mondta felszólalásában.

Botos Tamás
video

„A gyűlölködésnek ez a vége, mi lesz itt még a következő fél évben?”

Lejárató cikk jelent meg a Lázár János-közeli lapban Szabó Zsolt rendőrkapitányról, aki engedte, hogy a batidai kastély közelében tartsanak politikai demonstrációt. Szabó Zsolt napokkal később öngyilkos lett. Hódmezővásárhelyen sokan gyászolnak, és dühösek, mert egyértelműnek tartják az összefüggést.

Kaufmann Balázs, plankog, Németh Dániel, Kristóf Balázs
video

„Hogy a csudába lehet ennyiféle ellenzéki megnyilvánulás a Facebookon?”

Mi a különbség a digitális harcos és a digitális polgár között? Válaszokat kerestünk a Digitális Polgári Körök találkozóján, ahol kiderült: a harcosok taposták ki az ösvényt a polgári körök előtt.

plankog, Kovács Bendegúz, Czinkóczi Sándor
video