Néha érdemes becsukni a szemünket

ZENE
  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

Antimásnapos sorozatunkban ezúttal Petrányi Zsolt művészettörténész, korábbi Műcsarnok-igazgató keveri Japán hangjait. 

Petrányi éppen Trafóba rendez egy kiállítást, ami Japán és a hangok körül forog. Természetesen ehhez kapcsolódik a mai mix. 


444_hangOver_121 - Petrányi Zsolt by !!444!!! on Mixcloud


A számok:

  • 1. Tokyo-i atomenergia ellenes tüntetés
  • 2. Dj Denka – 81.3 set 
  • 3. Dj Mitsu- Return of the 3 men
  • 4. Metroállomás bejáratának jelzőhangja Yokohamában 
  • 5. Lunc Time Speak – Mo be, feat. Muro
  • 6. Dj Krush – Jikan no Hashi 2
  • 7. Kocsmazaj Osaka-ban
  • 8. United Future organization – Picaresque eye, Latin tempo version
  • 9. Dj Mitsu -孤独少年
  • 10. Novo Tempo - Fixed
  • 11. Sick Team – Monkey Business instrumental
  • 12. Rizsfőző, Tokyo
  • 13. United Future Organization – Poetry and all that Jazz, Gaitor Tail remix 
  • 14. Kidkanevil & Daisuke Tanabe - Wanju
  • 15. Dj Kentaro – Lapis Lazuli
  • 16. Goth-Trad – Anti Grid
  • 17. Egy menzán edényt rakodó konyhások zaja helyszíni ambient zenegép hangjával - Kanazawa
  • 18. Kensuke Fukushima – Black Smoke
  • 19. Kloop – Cuff Links
  • 20. Vízcsepegtető hangja, Kyoto, Ōkōchi Sansō kert

Petrányi Zsolt: „Az alábbi mix a Trafóban december 18-tól látogatható, „Hangjaink” című kiállításra született. Évek óta készülök ennek az öt japán, hangokkal is dolgozó művész munkáinak a bemutatására. 2011-ben, egy, e kiállítást is előkészítő ösztöndíj során környezeti zajokat kezdtem gyűjteni abból a célból, hogy az utazásom atmoszférájának egy más minőségét is fel tudjam idézni majd Budapesten. Ezeket az egy-két perces mintákat használtam már dj szettjeimben kísérletként a Nemdebárban ahol a keddi rezidens vagyok, de helyüket soha nem éreztem indokoltnak válogatásaimban. 

Ez alkalommal azonban, hogy csak japán zenékből szelektáltam, kifejezetten a „Hangjaink” projekt által inspirálva, úgy gondolom, talán mégis érdekesekké váltak ezek az atmoszféra zajok összekötő elemként. A trackek egy hangulati íven mozognak, nem volt célom a japán zenei paletta áttekintése, - az lehetetlen volna -, hanem sokkal inkább, mint egy kiállítást rendező kurátor, a zenék egymáshoz való passzolását kerestem attól függetlenül, hogy milyen stílust képviselnek. Amit most hall a hallgató, abban van absztrakt hip-hop, house és dubstep az elmúlt 20 évből, csakhogy mindjárt összeegyeztethetetlen hangzásokkal csináljak kedvet a mix végighallgatásához, amihez két Cd játszót és egy bakelit lemezjátszót használtam.

A „Hangjaink” kiállítás művészeit persze sokkal inkább a kortárs zene egy nagy, zajokkal először dolgozó alakja inspirálta, John Cage. A műveik nemcsak azt mutatják meg, hogy néha érdemes becsukni a szemünket és hallgatnunk azt, ahogyan a környezetünk hangzik, hanem azt is, hogy mindezt hogyan lehet humorral és a felfedezés örömével megtenni. Az alkotók közt több számára a bakelit lemez a legnagyobb tisztelet érdemlő hanghordozó – erre utalás több művön is történik majd, ezért a projekt részeként egy 150 példányos lemezt is vágatunk, amelyen az öt művész hangmunkái hallhatók.”

(Sorozatunk korábbi részei.)