Lelepleződött: akkor hatékonyabb a mozgólépcső, ha balra és jobbra is állnak az emberek

közlekedés

Ha belegondolunk, teljesen logikus: ha a mozgólépcsőn balra és jobbra is állnak az emberek, akkor nyilván jóval többen férnek el rajta, és hamarabb tud átpréselődni a mozgólépcsőn a sok ember, mintha a hasznos szállítóterület felén csak lézengenek az emberek.

A londoni metró erre az egyszerű gondolatra fittyet hányva, a jellegzetesen angolszász individualizmusban gyökerezve már 1911-ben, a legelső mozgólépcsők üzembe helyezésekor arra szólította fel az utazókat, hogy álljanak jobb oldalt, a bal sávot pedig hagyják szabadon, hogy akinek rohannia kell, tudja rohanni. Ez része lett a londoni metró Megszeghetetlen Szabályainak, és hát Magyarországról nézve is a kulturált viselkedés ideálja lett, máskülönben mivel magyaráznánk, hogy alig egy évtizede a BKV úgy döntött, átneveli az összes budapesti metrózót, és kiűzi az álldogálókat a bal sávból.

Egy londoni kísérlet most bebizonyította, hogy tényleg az a helyzet, amit a logika diktál. A Holborn állomáson 2015 végén három héten át felfüggesztették a szabályokat, nem kellett szabadon hagyni a bal sávot a sietőknek, és láss csodát:

a harmadára esett vissza a csúcs-órákban a feltorlódott tömeg.

A Telegraph most csinált egy remek vizualizációt, amiből kiderül, közel 30 százalékkal hatékonyabb a mindkét sávos megoldás.



(Telegraph)