Szerda este írtunk mi is arról, hogy a Financial Times információi szerint komoly tranzakció mehet végbe a zenestreamelős piacon: a Spotify előrehaladott tárgyalásokat folytat a Soundcloud felvásárlásáról.
Túl sok részlet akkor még nem volt ismert, az FT is csak későbbre ígért további fejleményeket. Csütörtök délelőttre már egy kicsit többet tudni: egyrészt a gazdasági lapnak nyilatkozó, a tárgyalások menetét ismerő informátorok szerint nem világos, hogy a Spotify mennyit lenne hajlandó fizetni a Soundcloudért és szerintük ezen a kérdésen még mindig elcsúszhat az egész felvásárlás.
Az üzlet azért is lenne izgalmas, mert a kevés igazán sikeres európai netes vállalat közül olvadhatna így kettő össze: a svéd Spotify jelenleg piacvezető az zenestreamelés piacán, 40 millió aktív előfizetőjük és 100 millió felhasználójuk van. A Soundcloud pedig német vállalat, és egészen a közelmúltig komoly veszélyben voltak, mert a nagy kiadók sorra jelentkeztek be komoly perekkel. A szerzői jogi aggályokat azóta sikerült elsimítaniuk annak árán, hogy letöröltek egy csomó felhasználót és zenét az oldalukról, és a közelmúltban 100 millió dollárt tudtak összekalapozni befektetőktől, többek között a Twittertől. A Soundcloud értékét jelenleg 700 millió dollárra becsülik.
A Soundcloud annak ellenére, hogy kétszáz millió felhasználót tudott elérni, és rengeteg zenész, dj és producer használta a szolgáltatásukat, sosem tudott nyereségessé válni: 2014-ben például 39 millió eurós veszteséget hoztak össze. A vállalat legnagyobb értéke mindenképp az a független zenei közösség, amit képesek voltak felépíteni maguk körül az elmúlt években.
A Spotify vezetőségéhez közelálló források arról beszéltek a lapnak, hogy a svéd vállalatban sokáig riválisként tekintettek a Soundcloudra, de eléggé megnyugodtak, amikor kiderült, hogy a berlini start up nem fog olcsóbb, középkategóriás streamszolgáltatást indítani, helyette a 10 dolláros havidíjas piacra akarnak betörni ők is.
Tavaly egyszer már felmerült a felvásárlás lehetősége, de akkor nem jutottak sokáig, most viszont az új befektetők, például a Twitter megjelenése után úgy érezték, érdemes újra próbálkozni. A felvásárlás azért is jönne jól a Spotifynak, mert jövőre elképzelhető, hogy tőzsdére viszik a céget.
Iparági szakértők szerint a Soundcloud előfizetős modelljével a két szolgáltatás mára sokkal jobban hasonlít egymásra, mint korábban, ezért elég racionális lépés lenne a kettőt valahogy egybeolvasztani. A Spotify számára ugyanis a cél, hogy megőrizzék piacvezető helyüket a csak egy éve indult, de hatalmas lendülettel felzárkózó Apple streamjével és a szintén próbálkozó Amazon és Google szolgáltatásaival szemben. Ha sikerülne behúzniuk az egyik legnagyobb független felületet, az komoly erősítés lehet ebben.