Több mint két hete, december 6-án hozták nyilvánosságra a világ egyik legnagyobb oktatási felmérésének, a PISA-tesztnek az eredményeit. Kiderült, hogy az elmúlt három évben olyan nagyot zuhant a magyar oktatás minősége, mint korábban még soha.
A különböző kormányzati szereplők, és hivatalok azóta is próbálnak választ találni a kudarc eredményre, eddig a következő a megfejtésekkel álltak elő:
"részben magyarázhatja a romló adatokat – a digitális tesztek és néhány feladattípus szokatlan lehet a magyar gyerekeknek"
"új mérési módszert alkalmaztak: a feladatok jelentős részét a nyomtatott feladatlapok helyett digitálisan kellett megoldaniuk a diákoknak"
Balog Zoltánon nem lehet számon kérni a PISA-eredményeket, mert nem ő tartotta a diákoknak a matematikaórát és a rossz teszteket sem ő írta (...) nem a pedagógusokon szeretnék számon kérni az eredményt, de mégsem mehetnek el szó nélkül az eredmény mellett, mert ez döntő mértékben róluk szól
"ahol teljesen máshogy képzik a pedagógusokat, mint nálunk, ahol az oktatásnak az egész alapgondolata eltér a magyartól, egyes elemeket átvenni annyira lenne értelmes, mint Volkswagen Golfba betenni egy Ferrari adagolóját. Nem lesz jobb, viszont biztos zavarokat okoz.”
„Ha ezen országok elküldenék a tanítványaikat egy nagy európai múzeumba, ahol művészettörténeti, történelmi, irodalmi, bibliai vonatkozású ismeretekre van szükség, akkor egy ilyen versenyt a magyar diákok nyernének meg magasabb általános műveltségüknek köszönhetően. (...) a PISA-feladatok nagyon érdekesek, látványosak, de elég távol esnek attól a klasszikus műveltségideáltól, amely a magyar közoktatás rendszerét hagyományosan jellemzi.”
"ha nem szerepel a tananyagban az a fajta megközelítés, amit a PISA mér, akkor nehéz tanítani."
„A gyerekeket nem lehet felelőssé tenni, bár az tény: ha nem tanulják meg, amit kell, akkor ezek az eredmények értelemszerűen rosszabbak lesznek”
kilencvenes évek utáni "dobjuk a gyeplőt a lovak közé" jegyében bevezetett liberális oktatáspolitika egymásra rétegződő következményei ütköznek most a megváltozott világ új kihívásaival.
Kijöttek az új PISA felmérés eredményei. Alig van ország, amelyik nálunk nagyobbat rontott.
Pontosan öt éve vágott bele az oktatás átalakításába Orbán Viktor kormánya. Az azóta történt változásokból sokat lehet tanulni.
A miniszter szerint a kormány már megadta a megfelelő kereteket, csak a pedagógusok nem töltötték meg tartalommal.
Golfba Ferrari-adagolót, mondta.
Ugyanis az általános műveltségünk magasabb.
Palkovics László azt is közölte, hogy a PISA-eredmények miatt indított vizsgálat nem arra vonatkozik, ki a felelős.
„A gyerekeket nem lehet felelőssé tenni, bár az tény: ha nem tanulják meg, amit kell, akkor ezek az eredmények értelemszerűen rosszabbak lesznek”