Lázár János miniszter tegnap közleményben temette el kedvenc projektjét, a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszert. Hódmezővásárhely képviselőjeként és kormánytagként is erőteljesen lobbizott a két település között ingázókat kiszolgáló tram-trainért, de a közleményében lemondott erről, és azt kéri a kormánytól, hogy ne támogassák a projektet.
Mégpedig azért, mert a szerelvények beszerzése a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV által előkészített közbeszerzés eredményeként közel duplájába kerülne, mint amennyire ők tervezték. Lázár szerint a kormány
„az NFM és a MÁV súlyos előkészítési hibái ellenére sem engedhet üzleti érdekek nyomásának”.
A közleményre ma közleménnyel válaszolt a jármű gyártója. A Stadler szerint nem igaz, hogy a becsült érték duplájába kerülnek a szerelvények. A cég úgy cáfolja Lázárt, hogy először nem a miniszterre, ha a megjelent cikkekre hivatkozik.
A MÁV-START Zrt. 8+4 db dízel-villamos tram-train járművet vásárolna. Az ajánlatok február 20-i bontásakor készült jegyzőkönyv szerint az eljárás becsült értéke 12 járműre vetítve 66 millió euró, egy darabra bontva 5,5 millió euró. A Stadler ajánlata egy tramtrain járműre 6,395 millió euró volt. Márpedig - írja a Stadler - ez a becsült értéket nem 100 százalékkal, hanem csak 16,27 százalékkal lépi túl.
„Természetesen a Stadler tisztában van azzal, hogy egy beszerzés becsült értékének bármilyen mértékben történő túllépése kihívások elé állíthatja az ajánlatkérőt, ugyanakkor a tények ilyen mértékű eltorzítását a társaság nem tartja korrektnek.
Ennek megfelelően a Stadler komolytalannak tartja azokat a nyilatkozatokat, amelyek a projekt ellehetetlenülését a járművek árának «megduplázódásával» próbálják indokolni”
- utalnak már egyértelműen Lázár nyilatkozatára. Azzal zárják, hogy a korábbi közbeszerzési eljárásokhoz hasonlóan ezúttal is fair, az aktuális piaci viszonyoknak megfelelő, illetve az ajánlatkérő egyedi igényeit is teljes mértékben figyelembe vevő ajánlatot tett.