A svájci kormány a parlament jóváhagyását kérte egy 215 millió frankos, azaz majdnem 61 milliárd forintos veszteség leírásához, amit a svájci tengeri flotta 13 hajójának eladása után lesz kénytelen lenyelni az ország.
„Kellemetlen, átkozottul kellemetlen”
- minősítette a veszteséget Johann Schneider-Ammann gazdasági miniszter.
Svájcnak ugyan nincs tengerpartja, tengeri flottája viszont van. A hajóik tulajdonosai nem ők, hanem cégek és magánemberek hajóvásárlásaira adnak hitelgaranciákat azzal a feltétellel, hogy a tulajdonosok kérés esetén a svájci állam használatára bocsátják a járműveket. Ebből is sejthető, hogy a svájci flotta túlnyomórészt szállítóhajókból áll.
A flotta feladata, hogy segítse Svájc semlegességének megőrzését a háborúkban, méghozzá úgy, hogy gondoskodik Svájc zavartalan ellátásról. Az ország így kevésbé lesz hadviselő államokra utalva a kereskedelmi kapcsolatainak fenntartásában és a lakossága ellátásában.
1959 óta Svájc több tucat tenger- és óceánjáró hajóra vállalt bankgaranciát, most a 13 hajó eladásával is marad 28 hajójuk, amikre ők adták a hitelgaranciát. A modell eddig remekül működött, azonban a 2008-as világgazdasági válság annyira durván érintette a hajózást, hogy egyre több tulajdonos nem tudja fizetni a hajóira felvett hiteleket, így azokért Svájcnak kell helytállnia. Svájc viszont nem tud mit kezdeni a hajókkal, hiszen nincs háború, ezért a tulajdonába kerülő hajókat eladja. Ezeken az eladásokon azonban rendre bukik.
A svájci kormány a veszteségek miatt felülvizsgálja ezt modellt, és eldöntötték, hogy egyelőre további garanciákat nem vállalnak hajóvásárlásra. A létező szerződéseiket teljesítik, a tervek szerint a legutolsó 2031-ben jár majd le. (Financial Times)