Tavaly januári szenzáció volt, hogy a Google leányvállalatának, a DeepMindnak a számítógépe elvert egy embert góban, majd a következő hónapokban többször is megismételte a bravúrt. Ez óriási áttörés volt, hiszen a 2500 éves, sakknál is komplikáltabb kínai játékban még sosem sikerült ez.
Most újabb mérföldkőhöz érkeztünk, ugyanis az AlphaGo, azaz most már AlphaZero onnantól, hogy a játék alapszabályait betáplálták, kevesebb mint 4 óra alatt, bármilyen további emberi segítség nélkül képes volt megtanult sakkozni, de úgy, hogy le is győzte a világ legjobb sakkozóprogramját.
Az AlphaZero az eddigi világbajnok Stockfish 8 ellen „zárt ajtók mögött” 100 partiból 28-at nyert meg, és 72 döntetlent játszott, de egyszer sem veszített – áll a Cornell Egyetem könyvtárában olvasható tanulmányban, aminek az egyik szerzője a magát a „mesterséges intelligenciák Apollo-programjaként” definiáló DeepMind alapítója, Demis Hassabis, aki 13 évesen lett mesterszintű sakkozó.
Számítógépes program először 1997. május 12-én győzött le sakkvilágbajnokot, akkor az IBM Deep Blue nevű szuperszámítógépe győzte le Garri Kaszparov orosz egykori sakkvilágbajnokot. Kaszparov most a Chess.com-nak most azt mondta, ez figyelemreméltó eredmény, még úgy is, hogy az AlphaGo után már várható volt. Azt is mondta, hogy mindig azt hitték, hogy a sakkhoz olyan sok gyakorlati, tapasztalati tudás kell, hogy egy számítógép képtelen lenne azt a nulláról elsajátítani emberi tudás hozzáadása nélkül.
Az AlphaZerót az AlphaGóhoz képest úgy alakították át, hogy már más játékokat is képes profin elsajátítani. Így például kevesebb mint 2 óra alatt megtanulta a sakkhoz valamennyire hasonló japán táblajátékot, a sógit, és annak a világbajnokát is legyőzte egy 100 meccses küzdelemben (90 győzelemmel, 8 vereséggel és 2 döntetlennel). (Guardian)
Ez óriási áttörés, hiszen a 2500 éves, sakknál is komplikáltabb kínai játékban még sosem sikerült ez.
Fel sem fogjuk igazán, mennyire fontos meccs zajlik éppen most Szöulban.