A Duna extrém alacsony vízállása hátráltatja a hajózást, az árufuvarozók kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, a személyszállító hajók forgalmát korlátozták, a kikötők kihasználtsága is csökken.
Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége elnöke szerint a vízi áruszállítással foglalkozó vállalkozásoknak katasztrófális a Duna mostani vízszintje.
A Duna egyes szakaszain - például Németországban -, már üresen sem tudnak közlekedni a hajók, a magyar szakaszon is vannak olyan gázlók, ahol nehezen lehet csak hajózni - mondta Bencsik Attila.
Korlátozza a forgalmat a Mahart PassNave is, a Kis-Duna ágban a járatok Szentendrénél tovább nem tudnak közlekedni, egyes kikötőket, például a kis ágban Tahitótfalut, és Leányfalut, a nagy ágban Zebegényt jelenleg nem tudják kezelni. Azok a szállodahajók, amelyek merülése 16 deciméternél nagyobb, nem tudnak Komáromnál délebbre jönni.
A menetrendi nehézségeket a hajójáratok átszervezésével próbálják áthidalni, hogy minden utasuk eljusson a célállomásra, így jelenleg csak a Nagy-Duna-ágban lehet Visegrádra és Esztergomba eljutni. A Szárnyashajók közül csak a legkisebb, a Bíbic típusú hajó tud biztonságosan közlekedni.
Cseh Ottó, a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. vezérigazgatója azt mondta, a hajós társaságok 20-50 százalékkal kevesebb kikötői szolgáltatást vesznek igénybe tőlük, mint normál vízállás esetén. (MTI)