Csütörtökön derült ki, hogy miközben Orbán Viktor rendszeresen a Honvédség Airbus A-319-esével utazik külföldre, magyar katonai kontingens szokásos iraki váltását augusztus végén mégis egy ukrán bérrepülő segítségével kellett megoldani.
Pedig a beszerzéskor nem győzték hangsúlyozni, hogy az Airbus A319-esek nem kormánygépek, feladatuk a csapatszállítás, polgári személyek evakuálása és sebesültszállítás. Benkő Tibor most azzal magyarázta a magyar katonák bérreptetését, hogy a gépek a repülőműszaki állomány repülési és üzemeltetési tapasztalatainak megszerzéséig korlátozott számú személyt szállíthat.
Majd a Honvédelmi Minisztérium a Népszava kérdésére még hozzátette a magyarázkodáshoz, hogy a katonai légügyi hatóság korlátozásokat vezetett be, ennek értelmében egyelőre 40 főnél többet nem szállíthatnak az Airbusok.
Közben nagyon úgy néz ki, hogy a tapasztalatszerzés kockázatát leginkább a miniszterelnök vállalja magára. Ráadásul mivel katonai beszerzésről van szó, így teljes titokban bonyolíthatták le a beszerzést, és azt nem tudni azt sem, kitől és mennyiért vették a repülőket. Ráadásul az utazások költségeit sem kötelesek kiadni.
A Népszavának nyilatkozó szakértők sem igazán értették a minisztérium létszámstoppos magyarázkodását. Az egyikük szerint ahhoz, hogy valaki ilyen nagy gépeket vezethessen, úgynevezett Airline Transport Pilot Licence (ATPL) nevű bizonyítvánnyal kell rendelkeznie, ha viszont megvan ez a képesítése, akkor mindegy, hogy hány ember van a gép fedélzetén.
Az iraki váltást a nem kormánygépnek vásárolt Airbusok helyett ukrán repülők vitték.
A Honvédség februárban beszerzett, elvileg csapatszállításra és mentésre használt Airbus A319-esén érkezett a magyar kormánydelegáció szerdán Tel-Avivba.
Pedig még az Echo Tv műsorvezetőjét is érdekelte volna.