Van Gogh "Az Oise Auversnél" című festményére nézve az ember szinte érzi a bőrén a perzselő napot. A fakó táj, a szikkadt föld színében pompázó folyó és ég mintha csak egy aszályos, kánikulai nap megtestesülése lenne.
Most kiderült, hogy a művész valami egészen mást próbált megörökíteni.
A londoni Tate Britain galériában hamarosan nyíló Van Gogh kiállítás hétfői bemutató sajtótájékoztatóján jelentették be, hogy megvizsgálták a festményt, melynek keretét eltávolítva kiderült, hogy az, ami a képen fakó barnának tűnik, eredetileg rózsaszín volt.
Vagyis Van Gogh valójában nem egy szikkadt, kánikulai napot, hanem egy naplementét örökített meg, amikor az ég és az azt tükröző folyó is rózsaszínben úszik. Van Gogh Carol Jacobi, a kiállítás kurátora szerint rajongott ezért a jelenségért, amikor a táj már besötétül, de az ég még világos, és az tükröződik a folyó vizében.
Van Gogh 1890 májusában festette meg az Oise-t, két hónappal azelőtt, hogy agyonlőtte volna magát. Vagyis ez az egyik utolsó napnyugtás tájéképe, amiről eddig nem is tudtuk, hogy valójában napnyugtát ábrázol.
Londonban nagy izgalommal várják a Tate Britain Van Gogh-kiállítását: 1947 óta nem volt gyűjteményes tárlata a művésznek Nagy-Britanniában. (Via The Guardian)