Jelentősen megnőtt az elmúlt években az egyházi fenntartású oktatási intézmények száma Magyarországon, derült ki a Magyar Tudományos Akadémia a Közoktatás indikátorrendszere 2017 című kiadványából. Bár az összehasonlításokban szereplő arányokat a 2001-es adatokhoz mérik, a tanulmány kiemeli:
a növekedés jórészt 2010 és 2015 között ment végbe.
Az MTA adatsora szerint 2001 és 2016 között
Ahogy az intézmények száma, úgy a benne tanulóké is hasonlóképpen nőtt:
Megállapították: 2016-ban a gimnazisták között volt a legmagasabb az egyházi intézményben tanulók aránya, 22,9 százalék.
Az egyházi intézmények száma akkor nőtt, mikor az állami és önkormányzati fenntartóváltások zajlottak, állapította meg a Népszavának a Civil Közoktatási Platform szakértője. Ercse Kriszta szerint 2010 és 2015 között "gazdaságilag annyira kivéreztették az önkormányzatokat, hogy azok kénytelenek voltak új fenntartót találni iskoláiknak." Hozzátette:
"az egyházi fenntartók mind a mai napig jelentős költségvetési támogatásban részesülnek, arányaiban több pénzt kapnak az államtól, mint az állami iskolák. Mindezért nemcsak az önkormányzatok, de a szülők számára is kívánatosabb az egyházi iskola, egyfajta menekülési útvonalat jelentve a pusztuló állami közoktatásból."