Az újpopulista, nacionalista, gyűlölködő erők világszerte tapasztalható előretörését sokan tulajdonítják annak, hogy a liberális demokrácia balos, liberális és konzervatív hívei elhanyagolták az olyan hétköznapi, természetesnek vett dolgok hagsúlyozását, mint hogy például milyen jó dolog a személyes szabadság.
Czutor Zoltán zenész szakmájához illően egy dallal szállt be ebbe az izgalmas vitába: új Szeged-himnusza bebizonyítja, hogy ez micsoda téves elmélet. A Czutor-dal meghallgatása után az az ember benyomása, hogy ha a demokraták hamarabb nyomják a csengőt, talán még sokkal nagyobb lett volna a katasztrófa.
A dal nem is annyira rejtett üzenete az, hogy aki a szabadságról beszél, az gyagya.
Ez jó kiindulópont. Erős koncepció nélkül nincs ütős himnusz. A professzionális szerzőgárda három csatornán keresztül erősíti az üzenetet:
Lakossági, kereskedelmirádiós cukiskodó prüntyögés, acapellaszósszal leöntve, telitalálat.
Ha a zene telitalálat volt, akkor a szövegről a Nagy Hadronütköztető szintjén beszélhetünk csak. A szerző jobban nyit, mint Kaszparov: a nehezen vitatható kezdő állítás után
– „A szív olyan boldog, ha szabad!” –
két ragyogóan értelmetlen, citromízű banán-kategóriás sor következik:
„Gyere délre velem,
Ez keleten a nyugat!”
Ezek tökéletesen ágyaznak meg az önmaga értelmetlenségén kacagó szöveg ironikus önleleplezésének, miszerint:
„Itt a vízből is értelem fakad.”
A strófa vége ismét hippiparódiába fordul:
„Szerelem ez a hely,
Szeretem, ha szabad.”
Sokan egy egész élet alatt nem képesek összehozni ennél többet, Czutor mester azonban olyan második versszakot pakol ide, ami szinte elhalványítja a mesteri elsőt. A pusztítás és újjáépítés képével indít, zenésznek megbocsátható módon összetévesztve Szegedet az ókori Egyiptommal:
„Az árvíz
Arra jó, hogy minden újra teremjen.”
Aztán – igazi rock and roll-arcról beszélünk! – hármas, igaz kissé dadogós szexfigurával folytatja:
„Mind a két folyó, hogy
Szőkeségük öleljen.”
Majd váratlanul dadaista, a szó köznapi értelmében teljesen összefüggéstelen zárlattal koronázza meg a strófát:
„Itt a századok
Jönnek és csak egyre feljebb emelnek,
Néha lázadok,
Mi így szeretjük, erősen. Igen!”
A kötelező ismétléseken túl a szöveg további része is tele van kiváló részletekkel. Az abszurdan vicces brit halandzsaköltők sem tudtak például olyat, hogy:
„A napfény
Itt többet ér, hogy még világosabb legyen,
És ha kérsz, ehetsz,
De itt ragadsz az ízeken, igen.”
Ezt talán csak Radnóti Miklós tudta megközelíteni a magyar költészetben:
„Mert értem én a hámorod
bakorrú lepkeszeg,
pártigazolványt rámol ott
két röppenő keszeg.”
De videófixált korunkban mit érne a szuggesztív zene-szöveg kettős egy ütős klip nélkül?! Márpedig Szeged új himnusza a szemünkön keresztül legalább olyan elánnal támadja az agyat, mint a fülünkön át. A klipben ugyanis egy rakás magyar zenészt láthatunk, közvetlenül nagyobb mennyiségű dinitrogén-oxid belélegzése után. Hogy mire képes a lufi/patron/nevetőgáz?
Mint olyan sokan megtapasztalhatták a klipben látható kísérleti alanyok előtt, teljesen kikapcsolja az agyat. Pont úgy, mint Szeged új himnusza, még nitrogén nélkül is.